Get a life - don't let work kill you

I DN idag står det "Femtiplussare vill fortsätta jobba". Hellre vill de ha ett nytt jobb än t ex avtalspension...

Why?

Aldrig att jag skulle tveka, varför jobba, jobba och jobba för? Get a life, säger jag. Det kanske finns en orsak till att ordet arbetsnarkomaner har myntats?! Träffa dina barnbarn eller ha lite tid över för dina gamla föräldrar.

Men oj, oj, oj säger folk, - Jag vill inte mista mina arbetskamrater och fikaraster och den sociala tillvaron, brukar det heta. Men det går väl att upprätthålla på annat sätt! Gå på café, till bibblan, engagera dig i föreningslivet, besök Kulturhuset, kom äntligen iväg på teater & bio, bli Volontär åt ngn organisation, nattvandra, dagvandra, o s v, o s v.

Låt ungdomar få arbete i stället.
Coola ner & arbeta inte ihjäl dig.

Många ramlar av pinn redan som 40 eller 50-åring. Horribelt. Ofta p g a stressrelaterade sjukdomar.

Tänk också på att jobben ska räcka. Många vill inte gå arbetslösa. Fler meddelålders kunde gärna gå ned på exempelvis 75%. Iaf om man är två i en familj och inte har megalån förstås.

--------

DN-artikeln avslutas t ex med: "Många önskar sig också ett mindre stressigt arbete". Precis.....


Jobbsökeri

Just nu "känner" jag för att byta, lr hitta ett annat f f a BÄTTRE BETALT arbete. Om det så ska vara deltid lr heltid, det får ödet visa.

Idag hade jag tur! Tidigare har jag vid ett flertal tillfällen mejlat till en tidigare konsultchef jag haft, men inte fått några svar. Nyligen fick jag höra att hon slutat på det företaget. Aha, det var ju en förklaring så klart! Ringde dock dit igen idag och presenterade mig mkt noga. Med namn, sa att jag arbetat för dem för 2 år sedan, vem som varit min konsultchef och på vilket projekt det varit. Jag fick direkt hänvisning till hennes nya ställe och tfn.nr. Det var flott!

Sedan hade jag tur igen och Å. var inne och kunde dessutom ta samtal. Vi pratade snabbt en stund.

Nu har jag reggat mitt cv och sökt två arbeten där. Yihoo!

Nu får vi se vad ödet ger...

/ förhoppningsfull

Det här med gratistidnngar

Jag gillar ALLA tre på sitt sätt.

Metro: veteranen och den allra bästa i mitt tycke. God klass och mkt fakta.

Sthlm City: lokalblaska, skriver mkt om 08-staden, aktuell och rätt personlig.

Punkt.se: ett eget stuk på upplägget. lättsam att läsa och bära med sig.

http://www.resume.se/nyheter/2007/11/16/gratistidningar-kostar-sl-/index.xml

Minns ni f'resten Stockholm News?
Den kom och den försvann, nästan som Everyday....

http://www.resume.se/nyheter/2002/08/12/otw-tappade-3-3-miljoner-pa/

Rätten till min blogg

Jag är stolt över att ha en egen blogg!

Men ofta får jag försvara den. Trist. Ofta får jag förklara för andra vuxna, Svenssons, som ifrågasätter idéen med en BLOGG. Alltså det verkar inte vara enbart nyfikenhet, utan mer att de kritiserar det hela till 100%.

T ex:
SÅ ONÖDIGT
JAG SKULLE ALDRIG LÄSA
VAD SKA DU MED EN BLOGG?!
O S V

Jag tvingar ju inte andra att läsa, det är högst frivilligt att läsa här t ex.

De är nog sura över att de inte förstår friheten o det roliga me't.

Goda anledningar till en blogg:

Det är flexibelt, offentligt, kan vara upplysande, man kan lätt ge och få synpunkter, kan vara personligt - mer lr mindre och framför allt det ger dig & mig en otrolig valbarhet när och om du ska läsa/skriva...

Jag är inte heller den som gillar att sitta fast i en tfn, ett samtal med EN person. Tala om slöseri med tid. Om jag vill berätta lite om ngt, varför inte via min blogg. Det behöver inte alls vara opersonligt. Senare kan man ha tete-a-tete-samtal så klart....

 I'll keep on blogging
don't think anything else....


Snart jul... TOMTEN kommer på söndag

Bidrag till 'Onödigt vetande':

Nu ska det pyntas i city! Ljusslingor och -kronor ska upp på Drottninggatan, Kungsgatan, Sergelgatan och i PK-huset. Ett gäng på 20-25 personer ska under 1 dygn fixa till allt. Nästa helg tänds allt detta upp. WOW!

Ljusslingorna består av totalt ca 3.000 15-watts lampor.

Julskyltningen på Nk och Åhlèns ska jag kolla in och brukar vara ngt mkt speciellt.

Kanske får man t o m en kalender i brevlådan? GL satsar t 2 eller 8 miljoner (olika uppgifter i media) på Julen:
http://www.resume.se/nyheter/2007/11/14/sagolik-jul-pa-grona-lund/index.xml . GL öppnar sin JULMARKNAD nästa fredag...

Nu på söndag anländer jultomten till NK med häst & släde! Var på plats ca kl 11.45 om du vill se honom börja sitt jobb.

NK-tomten:

Reseblogg / Prag - Tjeckien

Äntligen får jag tillfälle att nyttja min blogg til det som blogging till största del från allra första början har använts till. D v s av backpackers som reser runt längre perioder.

En weekend den 10-12 november var jag i en grå, men mkt historisk & kulturell huvudstad! Med tjeckiskt bolag flög jag, endast ca 1,5 h. Otroligt egentligen! Vi landade på Ruzyne Praha. Mer info:
http://www.pragueairport.co.uk/prague-airport-se.htm

Här bodde vi: http://www.hotelpetr.cz/lokalita.aspx

Du kan klicka på fotona för att se en lite större bild! Klicka sedan vid sidan om fotot för att komma åter i normalläge.

Det astronomiska uret klar år 1490:


Karlsbron från 1300-talet,
även kallad Stenbron el Pragbron:

Bron är ca 500 m lång!


Floden Moldau:

Vacker fasad på ett hotell:

Torget:

På bron med totalt
cirka 30-tal statyer:

Kommunala medel, bl a spårvagnar
finns det gott om:


Min gamla skola?
Väldigt vackert i en stor
köpgalleria:


I ena änden av Karlsbron:



En karta över centrala Prag finner du här: http://www.czeckitout.com/info11.htm .

1.050 km bort

Om några timmar befinner jag en bit hemifrån.

Jag som inte gillar att flyga ska göra det 2 h idag. Tack SMHI för rapporten om storm.

Om några dagar hoppas jag att här kunna visa lite kulturella foton...

Alla pratar Schenström... Jag vill prata Pihlblad!

Då måste jag också få yttra mig:

En riktig twist - kanske osannolik, men en tanke iaf - Tänk om hon var trött på sitt jobb och ville få sparken och få pröjs i 2 år...

Jag kan t ex fortfarande inte förstå hur Pihlblad kunde kuttra med henne SÅ OFFENTLIGT. Han om ngn (såsom journalist) borde väl veta att andra konkurrenter/kollegor finns överallt och är utrustade med kameror så klart! Dels för hennes skull, men även för hans egen skull! Det har ju sagts att han var vän med henne sedan långt tidigare, ja då visste han väl att hon har familj och även hennes ansvar i tjänsten, samt för sin egen del vad gäller trovärdigheten som journalist.

Det har bl a sagts att hon tog kontakt och bestämde träffen. Varför? Skulle hon berätta/avslöja ngt särskilt t ex. Hur många glas drack HON? Kanske Pihlblad drack det mesta och de flesta glasen exempelvis...

F'resten tänk om Svensson kunde säga upp sig från ett jobb & få behålla sin lön i 2 år! Är det svårare för en hög tjänsteman att söka och få nytt jobb? Sa hon upp sig eller fick hon sparken? Jag har hört olika bud.

hits