Reseblogg / Prag - Tjeckien

Äntligen får jag tillfälle att nyttja min blogg til det som blogging till största del från allra första början har använts till. D v s av backpackers som reser runt längre perioder.

En weekend den 10-12 november var jag i en grå, men mkt historisk & kulturell huvudstad! Med tjeckiskt bolag flög jag, endast ca 1,5 h. Otroligt egentligen! Vi landade på Ruzyne Praha. Mer info:
http://www.pragueairport.co.uk/prague-airport-se.htm

Här bodde vi: http://www.hotelpetr.cz/lokalita.aspx

Du kan klicka på fotona för att se en lite större bild! Klicka sedan vid sidan om fotot för att komma åter i normalläge.

Det astronomiska uret klar år 1490:


Karlsbron från 1300-talet,
även kallad Stenbron el Pragbron:

Bron är ca 500 m lång!


Floden Moldau:

Vacker fasad på ett hotell:

Torget:

På bron med totalt
cirka 30-tal statyer:

Kommunala medel, bl a spårvagnar
finns det gott om:


Min gamla skola?
Väldigt vackert i en stor
köpgalleria:


I ena änden av Karlsbron:



En karta över centrala Prag finner du här: http://www.czeckitout.com/info11.htm .

Kommentarer:
Postat av: nettan

Ska bli kul se fotona...
Kul att få resa lite och se nåt annat.
Kram

Postat av: Linda

Vet du att bron med c:a 30 statyer var den plats i staden man fick tala fritt utan risk för represalier under öststatstiden?

Prag är en helt underbar stad!

Synd att det blivit så dyrt nu bara.

De är duktiga på att göra kristall, flera kända fabriker i tjeckien.....mkt prydnadssaker......

2009-01-05 @ 21:28:51

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits