Bio-tajm

Vem vill se 'Rallybrudar' med mig på tisdag-kväll, redan?!

En film där leran sprutar och bilarna flyger.


"Rallybrudar" utspelas i Värmland på 60-talet och handlar om Ulla och Birgitta som ger sig in i den manligaste av världar: R-A-L-L-Y.

Eva Röse spelar veterinärassistenten Ulla som tagit jobbet bara för chansen att få köra snabbt på värmlandsvägarna. Marie Robertson spelar storbondens dotter Birgitta som drömmer om Paris men istället blir Ullas kartläsare. En annan stor roll i filmen har lokaltidningens redaktör Melin som på fritiden spelar trummor i ett dansband, som görs av folkkäre Janne "Loffe" Carlsson.

Andra härliga skådisar: Claes Malmberg, Maria Lundqvist och Per Graffman spelar med i filmen.

Foton från inspelningen:
http://www.torsby.se/index.php3?use=publisher&id=5915&lang=1 . Från SF: http://www.filmpunkten.se/filmtitel_fler.asp?ID=18993 .


Jag en daglönare?

Nyheterna ikväll var det ett reportage ifrån Irak och en man berättade ngt och det stod att han är "Daglönare". Vad är det?

Är jag som mer frilansar också en s k daglönare tro? Jag som hellre väljer om och när jag ska arbeta. Som tar uppdrag och får betalt per dag...

Ena dagen är det undersökningar, en annan utdelningar av olika saker, en dag kanske provsmakning av t ex EFTERRÄTTER eller GLASS eller BORDSMARGARIN, en annan demonstration av ngt i butik.

Ögonmigrän = Synstress...

Idag blev jag riktigt rädd! Hade verkligen hjärtat i halsgropen och hann tänka att nu är det kört med synen. Alternativt att det skulle "brännas" med laser i ögat....

Min dag idag = 3 h på S:t Eriks ögonakut.

Idag skulle jag ha gjort en massa småsysslor! Men när jag slår på datorn efter en sen frukost hos en härlig granne ser jag en grå, suddig, flytande fläck som rör på sig samt även som en halvmåne med taggig kant. Jag tar en tidning och försöker läsa lite, samma sak. en liten cirkel eller halvmåne med zickzackmönster flyter omkring här och var. Sk-täckligt! Samt självklart mkt oroväckande. Det slutar inte! Jag sköljer ögonen med ljummet vatten ett par ggr. Tar tidningen på nytt och försöker läsa texten, men fortfarande samma konstiga fläck som stör och jag kan inte läsa normalt. Jag letar efter Sjukvårdsupplysningens tfn.nr och hittar det. Ringer och får tala med en ganska velig, äldre tant som segar sig fram till att jag nog borde åka till Akuten. Kan jag inte ringa först och rådfråga. - Näe, svarar hon.

Nå väl, jag kommer iväg kommunalt. Blir inskriven kl 13.15. Det är ett par timmars väntetid får jag veta. Ingen lunch har jag fått i mig. Man vet inte hur många personer direkt som är före. I väntrummet är det ett 30/40-tal personer. Men de prioriterar självklart bland de inskrivna så därför vet man inte exakt när det är ens tur. Ifall de hade gått efter t ex nummerordning, så hade man haft en liten aning förstås.

Många suckar över väntetiderna, men jag förstår att det är så på en Akut.

Slutligen kommer jag in till en sköterska. Synkontroll först. Sedan ngn läbbig droppe i båda ögonen som svider en del och försämrar min syn i hela 3 dagar! Nu ser jag alltså drogad ut med en väldigt stor pupill! Kunde knappt titta när jag kom utomhus senare. Jag fick kisa ordentligt.

Ögonläkaren kollade noga och jag fick titta åt alla håll. En förgrumling i glaskroppen hette det. Vanligt hos närsynta och kan försvinna efter ca 30 minuter. Det stämde för när jag satt i väntrummet så hade jag inte problemet. Men läkaren sa att det är värt att kolla och att det var bra att jag kom ändå.

Men vilka jäkla dag, säger jag. När man tror att man ska hinna en del och även särskilt få en lugn och härlig dag.

Dock är jag mkt, mkt glad att det gick så bra! Jag hade tidigare hört att det är bråttomt om man ser fläckar och man får synnedsättning plötsligt. Det kan exempelvis vara näthinneavlossning. Fy!

Jag gick en benämning på't: en typ av Ögonmigrän...
I FASS.en:
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=4266 och http://www.nusjukvarden.nu/vgrtemplates/BildRightPage____36205.aspx

Ekorrhjulet - no thx

En annorlunda arbetsvecka, som jag gärna faktiskt har den:

Provsmakning 2 ggr, arbete 2 dagar åt/på SL, 1 styrelsemöte en kväll. Två t-möten samt en T-hämtning andra sidan sta'n. Besöka ett "jippo": 'Skolans Dag'. Det brukar vara helmysig stämning då. Alla klasser har olika ansvar och göromål samt de visar upp sina utställningar och sista årskursen ansvarar för serveringen och säljer hembakat för fulla muggar. Samt hämta hem en massa Annas pepparkakor med diverse smaker. Najs! 1 kasse med 13 st (!) olika smaker.

Nu i helgen, torsd-lördag, när jag har stått på Centralen och jobbat och sett dessa "lämmeltåg" varje morgon mellan pendeln & t-banan, så har jag tänkt: Snacka om 'skållade råttor' och 'arbetsslavar' som är fast i vardagens ekorrhjul och rutiner! Samma varje dag, samma resa och samma mål... dag ut och dag in!

Med en vecka som jag har nu, får jag variation!
Jag får själv planera och hålla koll på vart jag ska och vilka tider som gäller. Men jag vet precis vad det är som förväntas och vad jag ska göra och är klart nöjd med det hela... Det är huvudsaken. Jag har t o m blivit erbjuden uppdrag på Arlanda ett par ggr, den senaste tiden. Men varje gång har jag sagt: - Tack, men nej tack! 8 h arbetsdag och sedan då restiden därtill. Noway, José, inga 10-timmars bortovaro hemifrån. Inget för mig....

moss

Man ska ha tur

T-A-C-K du från Kristianstad!

För ditt bortbjudande av 2 dgr:s SL-kort. (Jag åkte på kortet hem idag och åker på det minst 2 ggr under lördagen. Sparar ju ca 120 kr på kalaset jmf:t med lösa kuponger t ex. Suuupergulligt minst sagt).

Detta hände:

Tala om ödet alltså! Många små vägar under dagen gjorde att jag hamnade på ett särskilt café vid en specifik tidpunkt, på Centralstationen. I samtal med min kollega nämner jag ngt om remsa och kostnaden att åka kommunalt.... Tjejen vid bordet råkar då höra vårt samtal och bjussar då helt spontant bort sitt SL-kort till just mig  . Hon hade varit i Sthlm tillfälligt och skulle alldeles straxt åka ifrån storstaden. - Du kan ta mitt kort, jag har ändå ingen användning av det längre, säger hon glatt.

Ngn liten spontan uppskattning ville jag visa, så jag lämnar ett litet visitkort med ett "STORT tack" och där finns även hänvisning till min blogg. Kanske du från Kristianstad tittar in här & kan se min verkliga uppskattning....


En annan typ..

Kan du läsa av tiden?


Tiden är:

Vad är klockan?


hits