Törs lr törs inte

Törs jag leva på frilans-uppdrag och timuppdrag?

Om två månader ska jag skriva ett ordentligt kåseri här, om det hela har gått bra.

Med en aningens kort varsel upphörde mitt bemanningsuppdrag för ett par veckor sedan (efter 1 år + utmärkt betyg). Det var iofs också begränsat från början, men nu blev det 1 månad tidigare än beräknat.

Anmälde mig så till Af och A-kassa. Btw tog det A-kassan hela 3 veckor att komma på att de inte var nöjda med min arbetsgivares s k arbetsgivarintyg, d v s redovisningen av exakt antal arbetade timmar per månad. Kunde de inte ha upptäckt det redan den första veckan?! Nå väl, jag var snabb och fick min f d arb.givare att fylla i ett nytt intyg och bl a redovisa utbetald sjuklön på separat blankett. Samt uppge orsaken till att mitt uppdrag slutat lite tidigare än beräknat. Det hade arb.givaren faktiskt redan uppgett tydligt i det första intyget! M a o kommer det att ha gått minst 1 månad innan jag ens får beslutet.

Jag lyssnar mkt på Radio Sthlm om dagarna när jag sitter vid datorn hemma och läser bl a på Platsbanken samt om och om igen lägger in cv på alla bemanningsbolag. Då är Af:s webbsida ändå väldigt bekväm! Bäst på radio Sthlm är Magnus Ugglas samt Lotta Bromés program, måste jag säga!

Hittills har jag lyckats skrapa ihop än det ena och än det andra extrajobben. Det går om man är flexibel och anträffbar och snabb i sina beslut. Samt lever med sin mejl, mobil och kontakter, dagligen och nästan ständigt! Man måste också vara lyhörd och observant, jämt.

Jag är självständig och mkt praktisk av mig. Dock prioriterar jag viss fritid samt så klart hälsan. Därför vill jag INTE ha en s k 100%-tjänst. Något mellan 50-75% är lagomt. Ifrågasätt inte, åtminstone inte kritiskt, snälla. Det är mitt eget val! Jag är även ekonomisk av mig, så det går ihop sig, JAAA!

HÄMNDEN

är så bra!

- Because I can!

Mikael Perbrandt kan spela och agera. Det är helt klart! I denna dansk-svenska biofilm är han läkare hos Läkare-utan-gränser och åker emellanåt till Afrika. Han är en god far, när han är hemma. Men hans pojke, 10-12 år saknar honom. Mamman är lite bitter och en orolig själ. Pojken blir retad och mobbad i skolan. Samtidigt finns en annan självständig och lite tuffare kille som just förlorat sin mamma i cancer. Han ställer ofta frågor som hans pappa ibland har svårt att svara "rätt" på. I filmen sker flera hämnder kan man säga. Riktigt bra handling! Man kan undra ifall Persbrandt har haft chans att påtala innehållet, med tanke på det uppdrag han också mycket engagerat lägger ned på bistånd/insamlingar.

ANIARA

I morgon mitt på dagen bär det iväg mot zenits ljus, bort från Jorden, mot planeten Mars.

Aniara kommer ur kurs! På väg emot okända glittrande stjärnor.


Jag ska till stora scenen på Stockholms stadsteater och kolla in Harry Martinsons stora rymdepos.

Premiär är det först nästa vecka den 21 oktober på Sthlm Stadsteaters 50-årsdag.

Föreställningen som är ungefär tre timmar lång är en nydramatisering av Lars Rudolfsson. Med nyskriven musik av Andreas Kleerup. Samt med många bra skådisar! T ex Helen Sjöholm, Dan Ekborg, Iwa Boman, Helge Skoog, Sven Wollter, Claire Wikholm, Ingvar Hirdwall, m fl.

------

Nu har jag sett den. Genrepet gick bra! Kul att se när teatern själva fotade hela tiden, sina duktiga skådisar på stora scenen. Det måste ha blivit hundratals foton för dem att välja på.

Pjäsen blir troligen ca 3 h 20 min lång. Från början sas det ca 3 h.

Det är en klart annorlunda & läcker upplevelse minsann! Duktiga skådisar, som alltid. Härlig musik, även sångerna var väldigt vackra. Timmarna gick fort och man har fått sig en rejäl tankeställare till "the big life here". Vilken känsla btw att ha-gått-på-stora-scenen... Inledningen är speciell och spektakulär. Stackars Dan Ekborg, vilken pajas han spelar (tänker främst på klädseln). Otrolig sångröst de båda, härliga bröderna har f'resten! (Anders Ekborg är dock inte med här). Miman av Claire Wikholm görs bra också. En hel del långa monologer görs av Helge Skoog samt Sven Wollter. Lite väl mkt "tok-dansande" i pjäsen tycker jag dock. Kändes som om det var för att dra ut på tiden, hade inte behövat vara så lååååånga sekvenser, tycker jag. De ska bli så intressant att få läsa tidningarnas rescensioner i slutet av nästa vecka!


Hösten

Är allt bra mysig. Sval och ofta rätt lagom temperatur, tycker jag.

Det är vackert i naturen, med olikfärgade blad på marken och även fortfarande i träden. Barnen stojar runt i lövhögar och älskar att samla kastanjer.

Tar man bara på sig en ordentlig tröja, då fryser man inte. Snart dags för fingervantar också. Det är skönt att ha med sig. Råkar det blåsa lite, ja då är det extra skönt att komma inomhus. Om det så är till t-banan, en buss, innecentrumet eller till hemmet.

Irritation

Ja, tänk vad mkt sådant det finns egentligen, bland Svensson. Eller så är det missförstånd altn avundsjuka kanske.

Om folk inte gillar någons blogg, varför läser de då där?! Undrar man ngt eller har andra synpunkter på en sak, men så hör av er till berörd person och snacka inte sk-t på annat håll. Tala direkt eller ställ frågor och berätta i stället, vad eller vilka problem och synpunkter just du/ni har.

Tänk om man kunde vara lite ödmjuk i stället för att göra sig rolig på någons annans bekostnad. Alla har inte tid eller ork med "skämt". När två andra gör sig roliga över en annan, då är det inte längre skämt utan ngt.ting annat. Hur var det där med "Skit i andra" och "De gustibus non est disputandum". Döm inte heller ngn efter vad du har hört av en tredje person, är också ngt tänktvärt!

Om man värnar för "Vi gillar olika", borde man då också inte ha förståelse & respekt för olika nationaliteters moral & etikett.

hits