Avatar 3D

Ska snart se denna omtalade sf/fantasy-film.

Äntligen!

- återkommer inom kort med tycke & smak -

James Cameron (han bakom Titanic, Aliens, Terminator) är tillbaka med en fantasy/äventyrsfilm.

"AVATAR" handlar om en annan, ny värld långt bort. Med långa, smala, storögda, viga, blåaktiga, smidiga "varelser", Na'vi-folket.

En hjälte, en marinsoldat ska ta sig tillbaka till en planet "PANDORA" för ett budskap: Vi vill exploatera er natur för att utvinna en ny energikälla. FLYTTA PÅ ER! Men Jake blir alltmer osäker på uppdraget.

Bl a medverkar Alien-donnan: Sigourney Weaver.

Detta ska vara en riktig filmupplevelse med särskilda 3D-glasögon!



En liten försmak så länge:

http://www.sf.se/nyheter/nyhet/131001/Avatar--Se-trailern 


Jag säger absolut: - Hatten av för: http://sv.wikipedia.org/wiki/James_Cameron !

Noas gröt

Nu har jag smakat nämnda. Sött och gott ja visst. Annorlunda absolut! Den symboliserar tacksägelse och ska ha tillagats av det som återstod på arken efter den stora floden.

En nyinflyttad granne kom förbi och berättade att dela mat är ett sätt att breda ut delandets, kärlekens, fredens och medlidandets erfarenhet. Ett sätt att få/hålla kontakt med varandra också. "Bekräfta den vitala relationen mellan människor" står det bl a i info.bladet.

Bönor, agnat vete, ris, apelsin, fikon, russin, socker, valnötter, granatäpple är del som ingår.

Uttal

är ett intressant ämne.

Är det bara jag som undrar hur det kommer sig att de i media uttalar Internet som Inter-nätt. Är inte det rätta ändå med betoning på Inter? Det är ett engelskt/amerikanskt ord och då sägs väl inte ordet nät, d v s "net" som nätt.

En bagatell kanske, men jag undrar i alla fall.

----

Lite historik - kul att veta: När jag var 11 år skickades de första e-posten med hjälp av Advanced Research Projects Agency Network (ARPANET).

Min personliga första kontakt med Internet var när jag fann vår bostadsrätt via en mäklares hemsida. Det var en fredagkväll minns jag och jag blev överraskad (mäkta) att mäklaren hade tfn.passning när jag chansade och ringde just en sen fredagkväll...


hits