Silja till Åland för 10 kr

Ni som känner mig vet att jag brukar ha koll på förmåner.

Idag läste jag i Metro att 4 pers kan åka med m/s Europa och m/s Festival på dagskryssning för endast 40 kr.


Livserfarenhet

I två veckor har jag, via frivilligorganisation, haft förmånen att få delta i en sambands- och stabsövning på Försvarshögskolan.

Jag märkte första dagarna att min uniform dock var lite liten bara. Jag fick så ont i magen. Blåbyxorna satt åt i midjan. Jag har knutit slips varje morgon. Det var ovant!

Jag har fått fri lunch och middag och mkt kaffe & choklad har druckits. Automaten stod precis utanför vår 'stab' *SLURP* .

Det var lite rörigt innan vi alla fann våra platser, närmare 40 personer på vår stab. I ofred placeras ett gäng ihop och sedan är det upp till den gruppens ledning (t ex commandern och stabschefen) att finna på råd och få hela staben att fungera. Ungefär så var det första dagen. Inget var direkt färdigställt för oss. Vi blev tilldelade två rum. I ett hörn stod ett stort antal tfn:er, i ett annat hörn en vagn med kontorsmaterial. Se'n var det upp till oss organisera allt, uppskyltning, ställa iordning arbetsytor, plocka på oss material, uppdatera tfn.listor. Spännande faktiskt. Alla skulle ta initiativ, fråga och hjälpa varandra, koppla upp sig mot nätverket och läsa dokumenten i övningsmapparna. En massa möten och genomgångar hit och dit var det också naturligtvis. Alla rapporter och redovisningar skedde på engelska. Bildkanon, laptop, kopplingar, kopieringsmaskin skulle hållas igång. Nyhetsrapporter via särskild tv-kanal 'Tv16'. Inloggningar som inte alltid fungerade till en början. You name it med andra ord  . Några dagar var vi i tjänst från klockan åtta till klockan åtta. Tufft med andra ord! Men oj, så intressant och lärorikt!

Det var lite segt i början, så mkt nytt. Många förkortningar och olika områden, organisatoriskt, som inte sa mig ngn.ting till en början. Men ju mer dagarna flöt så lärde man sig massor så klart.

Vi fick idag, så fina diplom. Tack Commander och Chief of Staff!


Ett dockhem

Yeah!

 

Ibland ska man ha tur: Jag kan få teaterbiljetter till Ibsens 'Ett dockhem' med Kjell Bergqvist, Lis Nilheim, Helena Bergström, Sven Wollter med flera till slutet av maj månad för endast 40 kr/biljett.

Like-it som Flanders brukar säga.

Detta erbjudande är taget så klart, att man ska gå.


Var är våren?

Jag tycker det är så kallt. bukett

Tänk om värmen äntligen kunde komma då!

Tanddoktor

Varför är det så trist och ffa dyrt att gå till tandläkaren? Det är löjligt, tycker jag.

Jag vill iaf bli av med min tandvärk! Dagligen har jag ju ont. Min tandläkare har väl för länge sedan blivit förtvilad på mig, för hon hittar inget. Hon säger att remiss är ivägsänd, men det kommer aldrig ngn kallelse. Jag har varit hos bettfysiolog utan förbättring. Jag har provat bettskena utan förbättring. Kan det inte vara sprickor eller dåliga lagningar undrar jag. Inget syns alltså på de eviga röntgenplåtarna alla har tagit.

Jag skulle bli en helt ny människa när jag slipper ifrån detta!


musar

musar

Här är två stycken av de små sötnosarna!

Nu har vi bara två kvar. En svart och en silvergrå. Fyra stycken ungar lämnades till djuraffären i förra veckan.


Djuraffären nästa

Tjaha, dags att lämna iväg de små liven! I morgon bär det iväg.

Vilken fart det har varit de senaste dagarna i buren! Sex små gerbils som jagar varandra när den ene först av alla har fått tag på en matbit. När det väl är lungnt och en vaknar, så vaknar resten. De ligger i en enda hög när de sover. Att de kan andas egentligen är förvånansvärt.

Idag ringde jag till djuraffären. Jodå, de tar gärna emot. Tror jag de, de kan ju tjäna en sådär 5-600 spänn antar jag. Jag har frågat nästan alla jag känner om de vill ha 1-2 söta, pigga och spralliga ökenmöss, men inte då.

Behåller väl mamman och pappan, de får väl bli föräldrar på nytt. Mamman kan ju redan oifs ha ngt på gång har jag förstått. I skötselråden står att man ska ta bort pappan på en gång när ungarna väl har fötts om man inte vill riskera att inom ngn månad åter ha en ny kull. *hjälp*

Nyfiken på hur man sköter gerbils? http://www.smadjursvanner.com/viewarticle.php?id=9

 eller http://www.noaksark.se/ samt http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_gerbil.htm .

Inte LOMOS utan YOS

Jaha, noterat.

Rubriken må vara kryptisk för den oinvigde, men så får vara.

LOMOS 'efterfrågas inte längre' och har avvecklats och nu ska man alltså gå över till annan organisation och idka 'ytobservationer'. Oki. Det nya ytobservationssystemet, YOS-05 är under utveckling. Det var inte länge som LOMOS fick leva *gråter*.

Utbildning kommer ändå att fortsättningsvis bedrivas inom Flygvapenfrivilliga/Flygvapnet. Härligt!

Först MFSÖ i 2 veckor sedan YOS-05 i Halmstad. Yeah!


Ego

Nu är jag egoistisk, men det är synd om mig.

Jag är genomgenomförkyld.

Just nu finns det massor med arbete runt om mig att tillgå, förutom ordinarie, vissa uppdrag, som ska utföras. Jag vill vara frisk och orka med att jobba. Jag titulerar ju mig som arbetsfri och tar endast de tillfälliga jobb som finns för tillfället och jobbar därmed endast på timbasis. DÅ gäller det att vara tillgänglig, flexibel och pålitlig.

Just nu orkar jag inte arbeta öht iaf. Ont i skallen, snuvig, torrhosta.

Stoppar i mig Reliev, vilket jag inte gärna tar om jag absolut inte måste. Hostmedicinen är ju också ett måste till slut.

Det finns så mkt jag vill göra, men som inte funkar för tillfället. Jag orkar knappt sitta vid pc:n och då måste jag vara sjuuuuk.

Ngn som vill ha möss f'resten? Bruna, svarta och en ljussilverfärgad finns det!


April, sköna april

Jag tar för givet att våren är på väg. Själv är jag just nu genomförkyld. Knaprar Echinagard, Reliev och C-vitamin.

De små liven, ökenmössungarna skuttar runt i buren, popcornåldern har jag läst att det kallas. Snart ska de delas upp, undrar hur det ska gå.

Snön börjar smälta bort på gårdarna, ungen åker med sin elscooter.

Föreningen har snart sin årsstämma. Blir man omvald? Hur många kommer? Hur går det med motionerna som kommit?

En ny tv-kanal i vårt eget tv-paket; Showtime. En filmkanal som INTE kostar så mkt. Det ska bli kul att se om man hinner se ngn film. Man får väl kolla in deras hemsida regelbundet och anteckna om man ska se ngn film man vill se. Tala om planering.

Jag planerar för ett långt sommarlov. Fast mkt hänger iofs på vad som händer med jobbet. Uppdragsgivaren eller arb.givaren, svårt att veta vem egentligen, är ju ofta sen med info. F'resten vad sent skolorna slutar i år, mitten av juni. Vad 17! Whyyyy???

blomkorg


Systembolaget - goda nyheter

Även bolaget börjar med erbjudanden. Tag 2 för 1. Ett toppenbra försäljningsknep tycker jag!

Men det gäller till en början tydligen bara röda viner. & inte BIB:ar (bag in box). Det är dåligt!

De kommer att öka sin försäljning markant, helt klart.

Läs mer här: http://www.systembolaget.se/hem/


hits