Jag en tradiot

Tror att jag har sagt det förut, men bilden visar sanningen, jag vet.

tradera

Men det är jävligt kul & fyndar gör man hela, hela tiden. Snyggt, med fyrtal i 4:or...

Helggodis

Åhh, så skönt med helg åter.

Trots att jag endast nu arbetar halvtid så undrar jag starkt vart dagarna tar vägen. F'resten måste säga d: - Det är så jäkla skönt så, attt bara arbeta förmiddagar! Lägre inkomst ja visst, men min fritid är desto mer värd samt hälsan också så klart. Nya jobbet är jag så nöjd med, det är minsann kul att åter arbeta på vanligt kontor och med olika uppgifter!

Nu börjar iaf lite slantar trilla in o därför unnade jag mig idag detta:

vuxengodis


Bra tillfälle att smaka på de olika smakerna! Men den till höger måste jag säga var underlig  .  Hallon är annars så gott, men INTE som sprit tydligen. Hittills är min favvo den längst till vänster: citron.

Globala uppvärmnigen

... visst låter det trist & du tänker kanske - Vad kan jag göra åt det? Jo, faktiskt! Om alla bryr sig och alla länder gör ngt så!

Ikväll hade jag förmånen att få se Al Gores film 'En obekväm sanning' som handlar om att människan sitter på en tickande bomb vad gäller miljö, utsläpp och föroreningar. Isbergen smälter, solen värmer upp för mkt, väderkatastrofer, vår atmosfär blir tunnare, o s v.

En mkt tankeväckande film som i sin inledning börjar lite personlig & lättsamt med:    - Jag är Al Gore. Förr var jag USA:s blivande president. Detta är en stark film med ett solklart (en liten ordvits trots allvaret ;-) ) budskap om växthuseffekten o olika länders kapitalförvaltning.

En härlig retoriker är han, Al. (F'resten en parentes: undrar hur mellanöstern utvecklat sig om ngn annan än Bush blivit president?!).

algore i sitt esse

Filmen bygger på ett personligt hållet bildspel om världen. Den hade premiär i Cannes för en tid sedan och hade svensk biopremiär den 8 september -06.

Några notiser och artiklar:

http://www.mistra-research.se/mistra/aktuellt/nyheter/nyheter/5.7b6075ef10d5e5d14f6800017240.html

http://archive.corren.se/archive/2006/8/23/itvz2uypr7nrbjw.xml?category1=1096984640-27

http://www.eudoxa.se/content/archives/2006/09/al_gore_far_sva.html

http://www.hn.se/m_recension_etta.php?id=660253&avdelning_1=106&avdelning_2=179

http://www.idg.se/2.1085/1.94360

Om själva filmen 'An Inconvenient Truth'

http://www.imdb.com/title/tt0497116/

Vill DUUUUUUUUU vara behjälplig? Ja, då kan duuuuuuuuuuu leva lite miljövänligare & samtidigt spara 1.000-lapper!

http://www.e24.se/dynamiskt/familjeekonomi/did_14645425.asp

Följ vad Ab skriver om klimathotet, regelbundet! Här: http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/3320_normal.html .

Kvinnor snuskigare

...än män, säger Ab idag.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1002640,00.html

Ja, vi har inte tid på jobbet eller lust att behöva städa även på vår arb.plats heller *flin* !

Trevligt samtal - om så långt

Ringde i eftermiddags ett samtal, som jag trodde skulla vara klart på fem minuter. Efter 56 minuter avslutade jag ett trevligt, givande samtal...

Jag hör till dem som helst sköter kontakter via mejl. Om telefonen ringer tänker jag ofta: - Nej, jag har inte tid, jag är inte hemma, åhh nej inte nu igen! Dock svarar jag ju så klart alltid dessutom. Kan inte bara strunta i att telefonen ringer, som en del andra säger att man visst kan. Nej, tfn.svarare tänker jag inte ha heller.

Mejllådan kan du öppna när du själv vill, du kan svara på mejl när du känner för det och du kan svara/skriva t o m mitt i natten. Du hinner checka av även innan du går till arbetet om så önskas och beta av några svar kanske. Mejlskrivandet kan du avbryta, spara och fortsätta när som helst. Många mejlprogram kan du nyttja från olika platser, bara du har tillgång till en pc eller mobil med wap. Sitter du på kontor kan du också smygsurfa och läsa av din privata mejl *tipsar* .

PS. För länge, länge sedan hade jag en sådan här telefon:

teleguide

Telefontips följer:

Vårdguiden på telefon:
http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2732 
Sök personer och adress: http://www.hitta.se/default.aspx 
Lite historia om gamla telefonen: http://www.samlaren.org/telephon.htm 

Vilken jäv-la morgon

I morse skulle jag halvnio dejta min kiropraktor, mitt i sta'n. Dejt och dejt, men han skulle fixa min rygg och mitt bäcken...

Kl 7:45 är jag så vid t-banan, men då säger högtalarna: - Inga tåg går, på grund av översvämning! (vid en annan station halvvägs till city). Oki, buss till närmsta pendeltåg, tänker jag snabbt ut. Ha! Vilka pendeltåg? De var ju inställda på löpande band. Ersättningsbuss in till Vasagatan, säger de vid spärren. Bah! Jag hittade då absolut ingen sådan buss vid busstorget. Nu hade jag en halvtimme på mig till min norrman på Södermalm. Jag hade inte tfn.numret på mig till praktiken. Kul! Jag försökte väl ringa minst fem personer för att få hjälp med detta, för jag måste ju meddela att jag inte skulle kunna komma i tid. Till slut fick jag tag på ett pensionärspar, grannar, som gav mig telefonnumret. Thx B & L! Vid halvnio kom ändå ett tåg, försenat. Jag kunde nu först åka till Skärmarbrink i ett annat ärende. Jag hade tur nog fått en ny tid till kiropraktorn kl tio. Tack!

Vid Skärmarbrink skulle jag endast ett kort ärende, 5-10 minuter. I spärren påtalar jag morgonens bravader och frågar om jag kan få komma in igen om några minuter. Min SL-biljett i mobilen går ut just som jag står där. - Näe! svarar spärrvakten. Jag förklarar hur det varit med t-banestopp och inställda pendeltåg och att jag normalt skulle ha kunnat åka på en biljett. Han börjar divedera och säger dessutom att 26 kr är väl ingenting. - Jo, tycker jag. Speciellt som det är helt i onödan. Han börjar om och säger att så kan vi inte göra. Då svarar jag högt bara: Ja ja, TACK så mkt för servicen! Folk som står där tittar lite besvärat. Jag tycker det är rätt kul, men så fånigt.

Ska nog ringa SL-Kundtjänst & föreslå att spärrvakterna och bussförare naturligtvis borde kunna vara lite tillmötesgående vid sådana här specifika tillfällen. T ex en halvtimme på ett ungefär kan de väl ändå bjussa på!

Tänk om jag i stället hade tagit mig en taxi! DET hade varit billigt för SL, eller hur?

Ja, jag är sur!

Söndagsuppdraget

Ja, hur gick nu barnvaktandet, undrar ngn kanske.

Det gick bra! Jag fick läsa och hitta på en hel del. Det var nog populärast. (En del böcker kunde jag inte läsa, de var skrivna på ungerska). Jag fick lov att berätta fritt med hjälp av endast bilderna, med en vettig eller rolig slutkläm. Det är nog bra för hjärnan att öva på det faktiskt, man måste tänka kreativt minsann. Det kändes svårt, men var visst iaf väldigt uppskattat...

"Visst är hon jätte godhjärtad, mamma, hon gav ju oss så många saker", sade den lilla tjejen till sin mamma visst, när jag hade gått. Nästa dag sade hon till sin mamma: "Kommer A och S hem till oss idag med?  För det var så roligt när A läste. Hon läste så mycket! Du läser alltid bara en, mamma..."  Lillkillen han väntar på S.

  vilka söta ungar, va!


Lagomt stökigt blev det förstås med leksaker, prova kläder, äta och sist mellanmål. Men så är det med småbarn. Man vänjer sig. Särskilt, absolut, de föräldrar som har minst två småbarn. Då kan ett av barnen råka komma åt ett glas, innan man hinner flytta undan om det står tokigt till, lite mat hamnar lätt på golvet, lite vatten skvätter över diskbänkskanten, allt går att leka bara det finns tillgängligt, o s v.

Usch, hörde nyss på nyheterna att föräldrar med småbarn och som är höginkomsttagare skiljer sig mer frekvent. Det är tragiskt! Vardagspussel-Ekorrhjul-Hälsa-Kost är viktiga saker.

Sthlms-kultur

Ni vet väl att jag älskar kultur! Så därför kommer här ett tips:

Håll koll här:
http://www.alltomstockholm.se/Lopsedel.aspx?kid=0&cid=0&ct=9 .

Det finns faktiskt lite att göra, eller hur? En del har svårt att komma sig för, men det är bara att bestämma sig ju.

Ps. T o m min/vår egen stadsdel finns representerad på nämnda sida, såg jag nu när jag själv lusläste lite bland alla tips & förslag.... Kul!

SL-biljett i mobilen

Idag skulle jag plötsligt åka buss. Jag har ju inte längre ngt månadskort. Helt onödigt. Ibland lämnar jag numera inte min stadsdel på flera dagar. Härligt att man har ett litet centrum i sin stadsdel!

Nåväl, med några minuters marginal skulle jag iväg. Oj, tänkte jag. Inget lånat kort, inget förinköpt 10-kuponghäfte heller på fickan. Vad göra? Knappast betala runt 40 bagis cash på bussen. Noway!

Jag hade faktiskt matat in sms-numret till SL-biljett. Helsmidigt ju! Visst 26 kr, men det är ok ifall det sker sällan. Inte tänker jag ha ett helt 10-kuponghäfte på mig heller *sur* eller behöva planera i god tid att just idag ska jag plocka med mig 1-2 biljetter om jag nu t ex hade ett häfte liggandes hemma.

Dessutom, biljetten i mobilen räcker längre än 1 h. Det är också perfekt, tycker jag! Du behöver ju inte 'beställa' biljetten förrän ngn minut innan busse/tåget kommer. Ett tips till everyone utan månadskort & kuponghäfte!

hits