Pirater

Bio-besök äntligen...

Film nr 3 om PIRATES OF THE CARIBBEAN - Vid världens ände.

Vilken tokfilm, men väldigt rolig. Lite makaber stundstals. Whatever, det är action!

Lite stödord: Singapore-kinesisk pirat Sao Feng-mkt fantasy-världens ände-spökskepp-fishmen-Jonny Depp som tokstollen Jack-Black Pearl-affäreraffärer-förräderi-Kalypso-Stellan Skarsgård t o m.

Väldigt gedigen film och bra gjort, särskilt alla skepp i sjödrama! Nästan 3 h lång.

Lite bilder finns här f'resten:
http://www.vujer.com/artiklar/187/ .

Som en kritiker skrev i DN: Depp spelar ut sitt virriga, skabbiga och fjolliga register...

Pirathemsida: http://disney.go.com/disneypictures/pirates/atworldsend/ . Kolla särskilt t ex 'Trailer' !

-----

Ps. Kanske jag får möjlighet att se 1:an på onsdag, tack vare en underbar grannfamilj....

Roligt

I mitt bostadsområde finns en äldre man, lång & smal, mkt vital. Jag möter honom då o då.

Han är en stor historieberättare har jag märkt! Idag såg han nog att jag hade bråttomt, jag var lite sen till min arbete. Men jag hejade så klart och påtalade att han var ute på en promenad så tidigt. Jo visst. Sedan kom en historia så sööööt:

- Du vet att det är farligt att rensa fisk?!

- Ja ha? svarade jag.

- Jo, det är lätt att gå vilse i fjällen!

*häpp*

Han måste ha ett otroligt minne, för ännu har jag inte hört samma historia berättas åter för mig än. Eller så är det kanske jag som är glömsk. Var gång tänker jag att just den lilla historien ska jag minsann komma ihåg...

Händelserik dag idag

Oj, vilken lång dag!

Nu blir'e lite dagboksaktigt, I know... ( men d bjud' jag på)
 
Allt på en gång idag visst. 4 h i city. Mötte en kamrat prick 10 vid Åhléns city. Vi gick mot Gamla stan. Strosade hela Västerlånggatan fram, sedan åter en annan gata. Passerade f'resten Storkyrkan prick kl 11 - gissa om man nästan blev tondöv! Åter mot Åhléns och vidare till Hötorget där vi åt gott & mkt i Kungshallen. Därefter gick vi Sergelgången ned mot Plattan. Slutligen t-bana till Gamla stan för ett privat snabbt möte för 'byte av grejer'. Sedan hem och direkt till en s k vägkyrka där det var kaffekalas. Man fick äta så mkt kakor, bullar o d man ville för endast 45 kr inkl kaffe - barn 20 kr med saft så klart. Ringde och jagade på 2 småbarnsfamiljer att komma dig som sällis. Sedan hemåt, handlade lite matvaror & snacks till sambon. Hann vara hemma 20 minuter. Sedan till en granne och barnvakt i kväll till två småpojkar 2,5 och 5 år. Där blev det hemlagad lasagne med barnen medans föräldrarna smet iväg, blåbärskaka samt chokladpaj och juice som kvällsgodis när ungarna lagt sig. Nu först sitter jag på min egen plats åter.

/ En helnöjd en med denna dag

Dyr sommar

Jag nästan gråter...

Inga pengar blir över. Jag måste gå flertal ggr till min kiropraktor och nu även till tandläkaren och antagligen göra en rotfyllning. Jag har precis kommit ikapp och betalat av tidigare räkningar till nämnda 'terapeuter'.

Men, men that's life I suppose!

Samt f f a iofs tanken att slippa ihärdig tandvärk, som man skulle kunna klättra i taket för samt att kunna röra sig obehindrat och kunna springa runt som man vill på sta'n. Vilken lycka det vore.

Jag spar in på småsaker minsann, men så dyker 'stora' saker upp som kostar 1.000-lappar. Tvi, säger jag. Men envis är jag och försöker se ljuset där framme. Fast det är många kilometer dit, tror jag.

Jönköping, Taberg, Gränna, Nässjö

En liten semesterresa ha're blivit!
(synd nog med en envis ryggvärk, så mentalt & fysiskt var jag inte på 10-topp)

På torsdagmorgon åkte vi InterCity-tåg till Nässjö, bytte till Krösatåget till Jönköping. Vi bodde sedan i Norrahammar i 5 dagar hos vänner. Thx F & L samt A och E!

Ankomstdagen hann vi strosa lite i Jönköping city. En stor park, vid hamnen lite och Munksjön. Samt en najs chokladbutik fann vi. chokladbutik

Vi har fikat på Tabergs-toppen och där var det bilträff denna dag. Vi besökte Tabergs-gruvan. Det var en spännande miljö & kolmörkt. Några barn blev riktigt oroliga. Tur att alla hade små ficklampor! Alla hade så klart hjälm på. Det är Naturskyddsföreningen som sköter om visningen. Mer info här:
http://www.jonkoping.snf.se/taberg.htm . Trollmor bodde visst där :D och vi fick lyssna till Bergakungens musik...

bilutstallning

gruvbesok

Gränna stad besökte vi på söndagen. Regnet öste ned. På fiken var det proppfullt. Många turister hörde jag. Vi besökte naturligtvis gris-tillverkningen (polka-) . Natten därefter hade f'resten flera boende i Gränna stora besvär med översvämning. Även knäckebröds- och skorptillverkning kunde vi se med egna ögon i butik. Trevligt!

polkagrisbutik

Vi har jagat s k mördarsniglar i trädgården. Det fanns några varje kväll. Säkert ett 50-tal var gång, minst! Mkt, mkt slem har de små odjuren i sig. Blähhh!

Hemresan på tisdagen gick även den via Nässjö. (Mellan 2-800 kr kostar det enkel resa och minst ett byte). Denna gång var det Vättertåg, den första biten. Vi funderade på att hitta ett tidigare tåg i Nässjö, eftersom vi lyckats smita på ett tidigare tåg ifrån Jönköping (1 h). Men det enda tidigare tåg ifrån Nässjö, än bokat, var ett X2000 och då skulle vi få lösa nya biljetter för cirka 500 kr och inte få ngt tillbaka för de andra. Därmed hade vi 1 h 40 minuter att fördriva :-(  . Fikade och skrev två vykort, gick på toa och strosade i en turistbutik...

Åker gärna ngn mer gång & hälsar på. Nu hittar vi ju dessutom *tummen upp * .

Ps. Tåg är riktigt mysigt & spännande på ngt sätt, att åka. Avkopplande verkligen.

Mot regnet

I morgon bitti bär det iväg. Först till Nässjö C, sedan till Jönköping. Hoppas resan går utan problem. Väderleksprognoserna är ju inte de bästa...

Det ska bli kul att komma ut på landet samt träffa gamla vänner och se de små killarna hur de har vuxit och utvecklats.

Jag har bråkat med SJ, ang. biljettbokningen via Nätet. Ja, se tidigare inlägg. Idag fick jag svar ifrån SJ kundtjänst att de vidarebefordrat mina synpunkter. Nåväl, ska bli intressant och se om det blir ngn respons. Avvaktar ett tag, sedan skriver jag väl en notis till DN t ex.

Stackars min chef f'resten. Idag när jag gick ifrån jobbet sade jag: - Vi syns nästa vecka! Ett stort frågetecken syntes nästan i ansiktet på honom. - Ja, jag åker iväg till Jönköping nu ett par dagar. Jag är klar med allt, har läget under kontroll. Du klarar dig. Jag tror dock att han kommer att känna sig lite ensam på kontoret....

hits