Den beridna högvakten & Livgardet Lidingövägen

 

Söndag den 22 april har man chansen att besöka vaktparadens hästar och gå på s k stallvisning.

 

Jag ska dit! och göra en rundtur i Livgardets kavallerikasern! (f d K1)

 

Den Beridna musikkåren är en riktig gedigen musikalisk upplevelse med ståtliga pukhästar i täten och sedan fanfartrumpetarna och tjugo musiker. Alla har gammal stämbesättning, instrument och hästutrustning, som medger spelning under ridturen till Slottet. Den beridna musikkåren är speciell i sitt slag.

 

Ca 40 st vaktparader görs varje år, vardagar vid 11,30-12,15-tiden och söndagar är den framme kl 13,15 samt Nationaldagen på kvällen vid 18,30-tiden.

 

------------

 

Yes! Jag kom iväg, trots en regnmulen söndag. Tack för sälliset Monica!

 

 

 

Läs mer om Harry: http://www.beridnahogvakten.se/Harry.php .

 

 

 

 

 


Mina nya mantran

är FETTFÖRBRÄNNING & GYM !

 

Du läste rätt, jag ska börja träna. Helt fucking otroligt, jag vet.

 

Jag har ju i ca 1 år besvärats av s k frozen shoulder, men börjar bli fri ifrån det dilemmat. Nu har jag en vän som i stället antagligen råkat ut för det. Jag lider med henne. Det tar tid. Första tiden värker det ngt otroligt och nästan hela, hela tiden. T o m att sova är jobbigt, man kan inte ligga på den sidan. Det är ledkapseln i axeln som av okänd anledning "krymper" och stelnar till, tillfälligt. Att träna hjälper inte! Tiden läker.

 

Nu ska jag börja över rörlighet överlag. Samt få upp flåset.

 

En bra artikel att ögna igenom då och då: http://www.aftonbladet.se/incoming/article10719922.ab .

 

 

 


Den STORA KöksDagen

 

 

Vi har nytt kök! Ta mig f-n, vi lyckades & kom till skott.

 

Först hade vi tänkt helt nytt kök från början, men det skulle bli mkt pengar! Så nu har vi ny spis och kyl/frys sedan 2-3 veckor, från www.tretti.se (hemkörning, installation, bortforsling + avbetalning). Nu denna vecka även nya luckor & lådor samt bänk, från EkeröKök.

 

Från ett "skitvitt" kök med låga skåp och lådor på trekvart till silver & svart samt skåp som synes gå ända upp till taket. Förut hade vi gångjärn på utsidan av skåpluckorna, som var omöjliga att få rena ordentligt. Nu invändiga rejäla gångjärn t ex.

 

Alltså inte helrenoverat, utan nya luckor, ny avlastningsbänk och helt nya lådor och bra rullistinsats därtill. Silvrig spis och kyl/frys. Luckorna är blankt svarta, utan krusiduller och är helt plana med snygga silverbeslag (handtag). Döläckert, måste jag avslöja.

Bekvämt oxå. På 2 dgr är det klart ist för helt nytt kök som tar 1-2 veckor. Samt ekonomiskt ffa.

 

Med kampanjrabatt och ROT-avdrag så klarar vi oss bra ekonomiskt sett. Ett helt nytt kök skulle ha gått på ca 160 papp inkl vitvarorna då. Ve och fasa! Nu klarade jag det hela med mindre än en tredjedel av det beloppet, genom att inte byta skåpstommar också.

 

 


hits