Spikmatta - Shakti

Nästan 6.000 spetsiga plastpiggar känns att ligga på!

Jag erkänner, jag har gått på "trenden" med spik-matta.

Överallt har jag läst och hört talas om denna en bra tid, yoga/indiska matta. Till sist när en skolkamrat från grundskolan som t o m bor i Tyskland, råkar nämna om denna speciella sak, måste jag bli tillräckligt nyfiken. Nu väntade jag inte längre, utan skrapade för några veckor sedan ihop mina sista slantar jag hade i plånboken.

Mattan kostar normalt närmare 600 kr! Originalet är grön eller orange. Det fungerar som akupressur. Bygger tydligen på Veda-kunskap. Den täcker din ryggtavla. Man kan sitta, stå på den eller halvligga på sidan.

Shakti lär betyda: Energi, Kraft, Kreativitet och Medkänsla.

Så ser det/den ut:
http://www.shaktimattan.se/Yoga_Grundpositioner.aspx .

Våld bland ungdomar och barn

Skolmassaker, överfall, rån och vandalisering.

Folk arbetar alldeles för mkt och försummar barnens uppväxt och fostran, vett & etikett och f f a social samvaro.

Ungar i 11-12 års-åldern måste ha ngt att göra och sysselsätta sig med. De får inte bara 'hänga ute' och driva omkring. Med det vill jag inte ha sagt att bara samhället ska "göra ngt". Nej då, föräldrar som bryr sig naturligtvis och vet vad barnen gör. Inte bara litar på vad ens egna barn säger, att de gör/ska göra. Vara hemma hos ngn t ex.

T ex att kasta stenar ned ifrån gångbroar. Om dessa småglin förstod att det kan vara deras mormor, faster eller syster som sitter i bussen eller bilen, nästa gång de kastar en sten. Att deras bästis kanske rånar och slår ned deras farmor eller mamma i samma stadsdel som de bor i.

Varför hindra räddningstjänst på utryckning? Kan de inte förstå vad det kostar! Samt så onödigt! Tänk om hjälpen verkligen skulle behövas ngn.annanstans just då...

Ofta säger ungdomar att de saknar fritidsgårdar t ex. Jag vet att det finns verksamhet här och där, men sedan händer saker på vägen hem eller när gården har stängt för kvällen. Det är tacken och Svensson får betala all förstörelse!

Jag tror också att många stora familjer säger nej till när det/de egna barnet/barnen frågar om de får 'släppa in'. Då är det så klart lätt att ungarna blir hängandes i centrum, köpgallerior, t-banan, o s v.

Bio - Sommaren med Göran ( & Tingeling :-D )

Torsdag den 19:e blir'e förhandsvisning & gratis.

Filmen lär vara en midsommarnattskomedi i Stockholm/Bohuslän.

Med och av Peter Magnusson, känd genom Hey Baberiba.

Även David Hellenius, Christine Meltzer, Peter Dalle, Dan Ekborg och Alexandra Rapaport lär ha roller i filmen. Helt enkelt många bra skådisar m a o!

Info här:
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1326106&BroadcastDate=&IsBlock= (ca 9 min radiosnack)

Haha! Tingeling... Ni som följt Melodifestivalen, vet vad "Tingeling" är ! Nu råkar Peter Magnusson fått med namnet i sin film. Snyggt jobbat! Fast nu är det en nakenhund - häpp!
 

Vänskap

Av en vän fick jag en så fin dikt:

Vänskapens betydelse!

När livet känns trist och grått
behöver vi en vän
som delar med sig av både
stort och smått
och glädjs åt det i vi har fått.

Livet är en krånglig väg
att gå
både för stora och små
Vi borde kosta på ett
hej när vi möts
ty vi vet att livet en
gång tar slut.


Så rätt & fint!

Mammaledig i 4 dagar

På begäran kommer lite mer bloggande...

Wow, man är utan tonåring ett tag. Känns naturligtvis mkt underligt. Men härligt att få vila öronen och ta det lugnt med allt hemmavid.

Sonen åker skidor, scooter, hundspann och bakar tunnbröd, i Junsele. Kul för honom och en upplevelse samt att han får ta ansvar för sig, klädsel för utevistelse, bo i stuga, hålla sams med klasskamrater, o s v, Vad jag gör? Jo, vänder upp och ned på hans rum. Städar och fixar tonårsrum, det behövdes!

Jag har inte pratat med honom på två dagar. Mobilen fungerar inte där! Jag har ringt till matsalen en gång per kväll, men missat tid eller honom. Nå ja, dagarna går så fort ändå.


Konstiga arbetstider

Onsdag 10,30-19,15
Torsdag 10,30-19,15
Fredag 09,00-10,00
Lördag 16,00-20,00

Detta denna vecka...

That's me :-) !


Övrig tid = privata saker & göromål.

hits