HandOPERATION

Vilken pärs! 🖐
 
Idag den sista vardagen på året är jag otroligt glad över att ha blivit av med bandage och 12-13 st stygn, efter en s k benign tumör.
 
I september/oktober upptäcker jag en stor knöl som åker "hiss" från handled och ca 4-5 cm nedåt längs med insidan av höger underarm när jag böjer och sträcker mina fingrar. Det gjorde inte ont, men kittlade och ffa såg det mycket underligt ut (som en alien). - Den kanske försvinner eller du har väl suttit för mycket vid datorn, sa någon. Efter ett par veckor när den inte hade försvunnit eller minskat i storlek började jag verkligen bli orolig och osäker!
 
Bokade då tid till vårdcentralen. Husläkaren föreslog att det kunde vara en s k ganglion (vätska) eller en fettknöl. Läkaren hade skrivit i journalen, läste jag senare, att "knölen" bara var cirka halvcentimetern stor. - No way, jag såg ju själv att den var stor som en mandel och mer ca 2 cm på längden. Det blev i alla fall först en remiss till ultraljud. Det dröjde väl så där 3-4 veckor ytterligare.
 
Väl på ultraljudet märker jag att vårdkillen screenar länge och noga. Jag inser att det så klart inte är någon idé att fråga vad han såg. Jag sneglade självklart på skärmen och det såg ut som en celltät, inkapslad minikokong, som åkte fram och tillbaka i underarmen och inuti mina böjsenor.
 
Sent en fredag eftermiddag ser jag att jag har ett missat samtal i mobilen från Vc. Då kommer jag på att jag kan logga in på Mina vårdval och se vad som står där. Då har husläkaren skrivit "har försökt ringa patient, remiss till handkirurg". WHAT?! Samt ultraljudet hade även skrivit "Jättecell tumör, 2 cm". Nu blir jag ordentligt orolig!
 
På måndag eftermiddag ringde jag vårdcentralen och de kunde bara säga: - Läkaren ringer dig på onsdag. Ja ha, bara att vänta. På onsdagen fick jag egentligen bara det besked som jag redan hade läst mig till.
 
HANDKIRURG? Tumören sitter dessutom precis intill pulsådern...! 😰
 
Efter 10 dgr ringer jag till handkirurgen (Praktikertjänst, anslutna till Landstinget) för att checka att remissen verkligen kommit dem tillhanda. - Jo då, och vill du kan vi skriva upp dig på en återbudslista. - Ja visst, svarade jag. Efter bara 2-3 dgr, en måndag får jag komma till min handkirurg (Aron) för konsultation! Han säger, en sådan knöl är relativt vanlig men DEN SKA BORT och iväg på analys. Jag får vidare höra att tumören bör vara godartad i och med att den rör på sig och finns i bindvävnaden. Det kändes något tryggt ändå. - När vill du göra operationen? - Ohh, rätt snart antar jag, svarade jag. - Vi kan göra det i övermorgon, vi har några avbokade tider.
 
Oj! Bara att ringa chefen. Det stökade till en del på jobbet förstås. - Jag blir sjukskriven på onsdag och ska in på handkirurgi p g a en tumör, meddelade jag.
 
Dagen innan operationen säger Region Stockholm i media, att de vill/tänker/ kräva att även privata vårdinstanser ska hjälpa Landstinget och alla sjukhus, med tanke på vårdläget. Ställa in alla planerade operationer! Men ingen fara för mig visar det sig, men säkert bra att jag får operationen snarast möjligt.
 
Onsdag morgon, den 16/12 blev jag av med knölen/tumören. Jo, klart att det var strul i t-banan den morgonen! Jag kom i tid - men inte läkaren. Jag kom in för tvätt och lokalbedövning först 50 min efter utsatt tid. Operationen tog en halvtimme. Hela armen var "sockerdricka" av bedövningen. I tre dagar skulle jag ha armen i högläge, såret ovan hjärtat så att säga. Det blev läge att knapra en massa Alvedon de första dagarna. Bandaget fick sitta orört och stramt i två hela veckor. Obekvämt minsann! Samtidigt var det viktigt röra och böja fingrarna flera ggr i timmen.
 
 
 
Att behöva borsta tänderna med icke dominerande hand, skala ägg, starta/logga in på mobilen, duscha, klä sig, med mera har verkligen tränat min kreativitet.
 
Det känns rejält nu bara efter att ha tagit stygnen. Det svider och sticker!
Men:
  • Jag kan sitta vid datorn och bruka datormusen utan större problem.
  • Kan tvätta händer och ansikte enkelt.
  • Flytta småsaker enkelt.
 
Nu ska jag stretcha huden och handleden ordentligt ett tag framöver. Samt få åter styrkan i arm och hand, eftersom jag inte har lyft något alls på över två veckor. Själva handleden har jag endast kunnat vicka 2-3 mm fram och åter. Jag ska även täcka ärret, i ca 2 månader. Gärna med silikon-tejp.
 
Aj! 🤢 (utan tejp ser det ut så här:)
 
 


Kultur - December månad

En seg tid - ni vet varför.
 
December
 
Julkalendern 2020 "Mirakel" den 1-24/12.
 
Böcker via Storytel:
  • Pandemi  Björn Olsen
 
December månad har varit jobbig på personligt plan! Se vidare nästa inlägg i bloggen.

hits