Inför helgen = Antilangning

Förhindra LANGNING till ungdomar!!!

http://stoppalangningen.episerverhotell.net/ 

Jag har idag volontärat och delat info.lappar i ett centrum. Till och med utanför ett Systembolag, men jag är säker på att bolags-föreståndaren och personalen där är helt med på idéen angående Antilangningskampanjen! Ett bra sätt att förhindra drickande är att minska tillgången.

- Det är inte tillåtet att sälja, köpa, låna ut eller ge bort starköl, vin eller sprit till ungdomar under 20 år!
- De ungdomar som får alkohol hemma dricker mer och löper större risk att få problem i framtiden. Man kan inte lära ungdomar hur man dricker alkohol genom att bjuda hemma. Det enda man lär dem är att dricka alkohol. Tonåringars kroppar är inte färdigutvecklade.
- Ungdomar kan inte lika bra läsa av sin omgivning och bedöma konsekvenser på samma sätt som vuxna. Många unga hamnar lätt i situationer som utsätter dem för stora risker. Negativ påverkan på skolarbetet, trafik-, fall-, och drunkningsolyckor, relationsproblem med kompisar med bråk och våld som resultat.
- Liten kroppsstorlek, desto snabbare blir han/hon berusad.

http://stoppalangningen.episerverhotell.net/Vad-kan-jag-gora/Jocke-17-ar2/ 

Ved du ngn som langar eller ngn.stans det langas? Tipsa Polisen på 114 14.

T ex olagligt införd alkohol från utlandet är allt vanligare. Säljaren och köparen når varandra via telefon och detta sprids lätt mellan ungdomar. Försäljningen sker från garage, lägenheter, bilbaklucka, under disken i jourbutiker eller direkt hem till dörren. Handeln drivs av både kriminella och privatpersoner.

Viktigt: Ha reda på var dina barn är! Håll kontakten via mobil. Var beredd att hämta upp. Räkna dina egna flaskor hemma. Bry dig om ditt/dina barn och dennes/deras kompisar. Prata med andra föräldrar och kom överens om gemensamma regler.

Den som är berusad kan lätt råka illa ut, kanske tyvärr även provar andra droger!


E lakrits gott?

Hmm? Jag funderar på att i helgen kolla in Lakritsfestivalen och
the Lakritsskulptur 2009.

Låter lite kul faktiskt!
http://www.lakritsfestivalen.se/

Iofs är jag inte så störtförtjust i just dessa godsaker. Men läckert & roligt jippo är det ju.

Samt om inte annat finns det tydligen också en del choklad där också... http://www.lakritsfestivalen.se/utstallare.htm

Music

Min blogg ska bland annat handla om "tycke & smak".

Jag måste erkänna att jag inte alls trodde på Sveriges val av Melodifestivalvinnare. Jag tyckte det var en hemsk SKRÅL-låt som inte platsade i Eurovision Song Contest.

Men denna video är bra och snyggt gjord! När man lyssnar lite mer på texten också så är låten riktigt bra. Att inte tala om hennes röstregister. Wow!

http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/musikvideor/article4926653.ab 

P*Å*S*K

Har du putsat kvasten? När åker du iväg då? Jag åker redan vid 4-tiden! För det mesta är klart; katten är badad i neon, lysdioder är fastsatta i hucklet och hjullagren är fixade. Det blir raketbränsle i år! Om vi inte syns på vägen så:

klart jag önskar Glad Påsk:



Ps.
www.mataffaren.se önskade oss detsamma med en gratis Aladdin-ask i tisdags. Det tackar vi för!

hits