Törs lr törs inte

Törs jag leva på frilans-uppdrag och timuppdrag?

Om två månader ska jag skriva ett ordentligt kåseri här, om det hela har gått bra.

Med en aningens kort varsel upphörde mitt bemanningsuppdrag för ett par veckor sedan (efter 1 år + utmärkt betyg). Det var iofs också begränsat från början, men nu blev det 1 månad tidigare än beräknat.

Anmälde mig så till Af och A-kassa. Btw tog det A-kassan hela 3 veckor att komma på att de inte var nöjda med min arbetsgivares s k arbetsgivarintyg, d v s redovisningen av exakt antal arbetade timmar per månad. Kunde de inte ha upptäckt det redan den första veckan?! Nå väl, jag var snabb och fick min f d arb.givare att fylla i ett nytt intyg och bl a redovisa utbetald sjuklön på separat blankett. Samt uppge orsaken till att mitt uppdrag slutat lite tidigare än beräknat. Det hade arb.givaren faktiskt redan uppgett tydligt i det första intyget! M a o kommer det att ha gått minst 1 månad innan jag ens får beslutet.

Jag lyssnar mkt på Radio Sthlm om dagarna när jag sitter vid datorn hemma och läser bl a på Platsbanken samt om och om igen lägger in cv på alla bemanningsbolag. Då är Af:s webbsida ändå väldigt bekväm! Bäst på radio Sthlm är Magnus Ugglas samt Lotta Bromés program, måste jag säga!

Hittills har jag lyckats skrapa ihop än det ena och än det andra extrajobben. Det går om man är flexibel och anträffbar och snabb i sina beslut. Samt lever med sin mejl, mobil och kontakter, dagligen och nästan ständigt! Man måste också vara lyhörd och observant, jämt.

Jag är självständig och mkt praktisk av mig. Dock prioriterar jag viss fritid samt så klart hälsan. Därför vill jag INTE ha en s k 100%-tjänst. Något mellan 50-75% är lagomt. Ifrågasätt inte, åtminstone inte kritiskt, snälla. Det är mitt eget val! Jag är även ekonomisk av mig, så det går ihop sig, JAAA!

Kommentarer:
Postat av: Henke

Ett fast jobb måste man ha! Annars klarar man sig inte ekonomiskt. Tänk på tryggheten, vet jag. Samt den sociala säkerheten. Men visst de är många som slåss om varje jobb. Det är nog svårt att hitta ett i dagsläget.

2010-10-31 @ 17:21:24
Postat av: Anonym

Självklart ska man hitta sitt sätt att leva och trivas, du klarar ju ekonomin så ingen ska klaga!

Men det är märkligt att det anses "fult" att inte vilja arbeta heltid.

Varför ska livet vara att födas, gå i skolan hela dagarna, helst också studier efter gymnasiet, sen arbeta heltid tills man fyller pensionär?!

Har folk inget annat dom vill göra i livet??

Stå på dig!

Kram

Postat av: bloggaren herself

Tack för dina ord! Det värmer.



Xakt, det är inte underligt på att många till slut "går in i väggen" eller råkar ut för hjärt- eller kärlsjukdomar! Tänk om Svensson hade tid att laga näringsrikt och ta sig tid att laga ordentligt, samt sitta till bords tillsammans hela familjen, med sina barn, o s v. Många barn mår inte bra och träffar inte sina föräldrar speciellt mkt heller.

2010-11-10 @ 21:49:21

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits