Get a life - don't let work kill you

I DN idag står det "Femtiplussare vill fortsätta jobba". Hellre vill de ha ett nytt jobb än t ex avtalspension...

Why?

Aldrig att jag skulle tveka, varför jobba, jobba och jobba för? Get a life, säger jag. Det kanske finns en orsak till att ordet arbetsnarkomaner har myntats?! Träffa dina barnbarn eller ha lite tid över för dina gamla föräldrar.

Men oj, oj, oj säger folk, - Jag vill inte mista mina arbetskamrater och fikaraster och den sociala tillvaron, brukar det heta. Men det går väl att upprätthålla på annat sätt! Gå på café, till bibblan, engagera dig i föreningslivet, besök Kulturhuset, kom äntligen iväg på teater & bio, bli Volontär åt ngn organisation, nattvandra, dagvandra, o s v, o s v.

Låt ungdomar få arbete i stället.
Coola ner & arbeta inte ihjäl dig.

Många ramlar av pinn redan som 40 eller 50-åring. Horribelt. Ofta p g a stressrelaterade sjukdomar.

Tänk också på att jobben ska räcka. Många vill inte gå arbetslösa. Fler meddelålders kunde gärna gå ned på exempelvis 75%. Iaf om man är två i en familj och inte har megalån förstås.

--------

DN-artikeln avslutas t ex med: "Många önskar sig också ett mindre stressigt arbete". Precis.....


Kommentarer:
Postat av: nettan

Helt rätt..finns ju annat man vill och kan göra.
Jag skulle inte ha några problem med att få
dagarna att gå. Vi (många) lever ett så stressigt liv nuförtiden..det märker man t.o.m på barnen i skolvärlden (sjukt) och det är INTE bra tror jag.
Softa ner och njut av livet..
man vet aldrig hur länge man lever.
Hellre må bra mentalt men leva lite fattigare,
än att slita och stressa tills man ramlar ihop!
Så sköt om er!

Postat av: bloggaren herself

Du har rätt i ang. skolan:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=719824

2007-11-30 @ 12:41:54

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits