Nya jobbet

Ooops, det märks visst att min lediga tid har minskat. Jag har inte bloggat på över en månad, nästan två t o m. Sry!

Nåväl, jag har fått leka med många smååringar i stället. Nog så skoj bara det.

Nu börjar flera vänja sig vid mig också. 1-åringar kan ju vara rätt blyga o försiktiga med nya människor. Särskilt småkillarna har börjat sträcka sina armar emot mig och vill bli upplyfta. Gulligt!

Att arrangera aktiviteter för så små brukar fungera i 10-15 minuter och sluta med att föräldrarna sitter med uppgiften. Då har vi i alla fall försökt och en viss social träning har ändå skett samt en särskild prova-på-stund har genomförts.

Min arbetsplats måste vara lilla himmelriket för de små. Två stora rum med bara leksaker! Komma hemifrån en stund och mamma eller pappa får en social stund också och kan byta tips och erfarenheter med varandra...
 
Det som var mest ovant för mig är ju att hålla i sångstund. Jag spelar inte instrument, har ingen sångröst, kan knappt texterna till de traditionella barnlåtarna. Jag har inte ens själv gått på vanlig förskola. Gick på lekskola en kort period när jag var kanske 5 år, tror jag. Däremot gick jag gärna och ofta på en Öppen förskola hemmavid när min nu 18-årige son var 2-3 år gammal. Sångstunderna fixar jag med hjälp av och ffa stöd av min mobil där jag har konverterat youtube-klipp med barnsånger till mp3-filer. Då kan jag spela upp från min smartphone valda sånger. Tack för det! Både musik och texter.
 
Glädjande är också att se att så många småbarnspappor är föräldralediga där jag nu arbetar.
 
En sak som är svår är att komma ihåg namnen på besökarna. Främst föräldrarna. Jag fokuserar ju så klart mest på barnet/barnen/ och fäster min blick mest på den nivån. Dessutom kommer en del kanske en gång i veckan eller var fjortonde dag. Jag kan känna igen dom men inte placera både barnets och den vuxnes namn direkt. Bra då med listan som dom ska skriva upp sig på, för då kan jag snegla på den, så fort de fyllt i statistiklappen.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits