Långtidsbehandling m nässpray & Neti

Ja happ, så illa tvungen då'rå tydligen.

Efter att ha varit förkyld och täppt i näsan i över 1 vecka, så bar det iväg till Vårdcentralen. Med huvudvärk och trötthet därtill så klart. Hade kört med vanlig nässpray i en vecka, men när jag ännu inte var frisk så.

Fick recept på en s k cortisonspray. Kostar bara 160 kr, vanlig stl. Som hittat! Visst?

Har kört i 2 dgr och det verkar faktiskt hjälpa. Glad är jag för det naturligtvis! Dock heter det att det kan ta ett par dagar innan gott resultat. Det får ta den tid det tar, bara det lindrar och hjälper. Kanske jag med tiden inte heller kommer att vara så förbaskat trött. Utan att jag samtidigt kommer att sova bättre, vem vet. Jag tror ju på det, för jag vet att jag vaknar ibland av att ha svårt att andas, men det har varit mer ifrån halsen. Men det hänger bergis ihop.

Mer läsning:
http://nastappa.nu/behandling/nasspray/ .

Ahh, ska väl även säga att koksaltsköljning är bra också. Det är egentligen en yoga-behandling (Neti) och nyttjas inom Ayurveda (fr. indiska läkekonsten). Det tar tid att lära sig och vänja sig. Men har du väl kommit på hur du ska göra så vill du nog göra det regelbundet. Proceduren sköljer bort damm och löser upp sekret. Ca 1 tsk salt o så 2-3 dl ljummet vatten, luta dig över handfat eller badkar och så in sakta med vattnet i ena näsborren, luta huvudet snett, lite framåt åt andra hållet. Mitt tips: Du behöver absolut inte ngn särskild s k näskanna, ta vad som helst som en liten plastflaska och gör ett litet hål i kapsylen, fyll med saltvattnet och håll tätt invid och häll in i den ena näsborren. Håll munnen öppen och andas lugnt genom munnen och sätt igång och skölj. Du lär dig...

Kommentarer:
Postat av: C

Undra om inte du fått samma spray som jag fick i höstas. Eller fick o fick... ;)

För min del var det öronen som krånglade men cortison-sprayen öppnar ju upp hörselgångarna med. Min läkare sa att den kunde vara väldigt beroendeframkallande så man skulle vara försiktig med dosering, bara så du vet =D



KRYA PÅ DIG!

Postat av: bloggaren herself

Du vet inte vad din heter, har du ngn kvar? Ja, man kunde minska på doseringen efter 1 vecka och även senare läste jag. Det känns att den hjälper, det är jag glad för. Men visst känner jag motstånd till att spreja regelbundet, på lång sikt s a s.

Kram & var rätt om dig & magen f f a ;) !

2010-03-05 @ 17:19:32
Postat av: C

Ja har kvar hemma, använde den bara 5-6 dagar eller ngt. Ska kolla vad den heter när jag kommer hem från jobbet :) Locket var i ngn grön nyans om jag inte missminner :)

Den hjälpte verkligen. Jag hade en väntande smekmånad så både jag och läkaren var angelägna om att jag skulle bli av med problemet :) Annars tror jag de gärna avnädner andra metoder för spräckt trumhinna och öroninflamtion mm. Jag svarade inte riktigt på antibiotika tbl så det var också en anledning.

2010-03-05 @ 17:41:03
URL: http://tresamhet.blogg.se/
Postat av: C

Nasonex är namnet! :)

2010-03-06 @ 09:50:54

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits