Fri tandvård för ungdomar till 24 år?

Hörde idag på nyheterna att ngt parti tycker att ungdomar upp till 24 år ska ha fri tandvård! Varför då? Dagens ungdomar har bra tänder. Det är 40-60-talisterna som har dåliga tänder och har haft amalgam som spränger tänderna i vuxen ålder. Då blir det dyrt. Då ska det till nya kompositlagningar, i värsta fall porslinskronor eller bryggor och kanske t o m implantat.

Nu ska partierna tydligen flirta med ungdomarna och förstagångsväljarna. Det är väl lätta röster förstås.

Är det inte meningen att vi ska sköta våra tänder och munhygien egentligen?! Dagens små barn får tidigt lära sig att sköta tandborstningen och alla regler om onyttiga vs nyttiga födoämnen. Samt att man inte ska småäta.

Om jag vore säg 20 år och slarvar med min tandvård, ska jag då ha rätt till GRATIS TANDVÅRD. Det förstår jag inte. Ngn sa att studerande väljer bort att gå till tandläkaren. Ja ha, ska de vänja sig vid att det är gratis först, upp i vuxen ålder. Kommer de att gå sedan och betala ca 1.000 kr per gång när de väl fyllt 25 år?

Dessutom skulle detta kosta runt 300 miljoner! TREHUNDRA MILJONER KRONOR. Helt onödigt.

En årlig undersökning måste var och en ändå kunna kosta på sig, tycker jag. Förslaget kan nog f'resten t o m ge motsatt resultat. Ifall tandvården är gratis, ja då är det ju inte hela världen om jag som student t ex slarvar lite. Det kostar inget extra att fixa det.

Bidrag i stället till dem som har mest & stöst problem med sina tänder. Kanske procentuellt av årlig kostnad. Som ngn form av högkostnadsskydd. Det känns mkt bättre i sådana fall!

----

Sedan kan man naturligtvis prata om att tandvård överlag är dyrt. Alldeles för dyrt egentligen. Men det ska lösas på annat sätt än ovan nämnda knasiga, idiotiska förslag.

Kommentarer:
Postat av: Kenneth

Men är det inte bra att det satsas på ungdomarna då! Jag tycker det verkar juste att ha fri tandvård så länge.

2010-09-01 @ 22:42:56
Postat av: 2barn

Du beskriver exakt det jag själv tycker och känner inför detta. Bra, vi kanske skulle "lobba" för vår åldersgrupp på något sätt.

2010-09-15 @ 19:18:50
Postat av: bloggaren herself

Jo, Kenneth, men på vems bekostnad egentligen?! Nu mer har ungdomar bra tänder! Ska ni då inte kunna betala för en undersökning då och då?



2barn. Jo, det känns verkligen som det vore dags. Visst är det svårt nu f'resten, när man ska rösta också. Vissa saker är bra hos vissa partier och andra inte. Men jag personligen vurmar för familjepolitik samt boendefrågor.

2010-09-15 @ 19:39:45
Postat av: Ikognito

Det ska inte vara dyrare än att gå till läkaren!!

Tandvård och sjukvård går hand i hand.

Sen får Ni säga vad Ni vill om det!!


Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits