Änglar och demoner

I torsdags såg jag denna Da Vinci-kod-liknande film med Tom Hanks i huvudrollen.

Kan säga att jag blev överraskad. Den var bättre än jag väntat mig!

Mkt effektfull, särskilt mot slutet. Det är också en härligt lång film, 2 timmar och 20 minuter. Tiden gick fort, ofta gör den inte det s a s om man sitter i en biofåtölj närmare två timmar.

Ibland kunde förstås den höga kyrkliga musiken vara rätt irriterande och tjatig, men man får förstå att det ska vara en "mäktig" stämning. Lyssna t ex här: 
http://www.angelsanddemons.com/soundtrack/ , så förstår du kanske vad jag menar!

Handling: T.H spelar professor Langdon som kan det mesta om religiösa symboler och dess historia. Han blir kallad till Rom och Vatikanen. Roligt och oväntat dyker faktiskt Stellan Skarsgård upp i filmen i en av topprollerna. Jag visste inte att han var med. De väldigt många hastiga bilracen genom det trånga, välbesökta Rom känns lite krystat dock. Genren är självklart actionthriller. Vatikanen hotas av ett hemligt brödraskap Illuminati och en antimateria-bomb som har stulits ifrån ett forskningslabb samt att fyra kardinaler ska mördas inom kort. Samtidigt har konklaven stängt in sig för att välja ny påve. Var finns bomben? Hur ska de finna den, och f f a hinna? Många gamla katedraler och konstverk hinner vi se, det är vackert och läckert. Otroligt många statister på Peterplatsen iaf... En liten flicka hittar sin tappade docka full med blod... (den trailern har du kanske sett?) Annars kan du se den här: http://www.uppslaget.se/klipp.asp?id=17478 .

Jag rekommenderar den klart till dig som gillar action och deckare!

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits