SJ bokning på Nätet - NEEEJ rekommenderas INTE

En natt i förra veckan satt jag och bokade tågbiljetter för mig och sonen, men det skulle jag INTE HA GJORT! Jag skulle ha ringt SJ:s Kundtjänst dagtid och tagit tid ifrån deras personal...

För om man inte är uppmärksam på SJ:s hemsida så blir det en kostsam upplevelse vill jag lova. Åhh, vad arg jag var när jag upptäckte följande:

Jag "råkade" boka Vuxen + Ungdom. Jag skulle ha bokat Vuxen + Barn  ! Är inte det lite konstigt? Har man en tonårskille så tror man väl att han räknas som ungdom, eller hur?

sj

På mitt misstag kunde jag förlora ca 400 spänn!
Jo, jag upptäckte också att om man ska man boka om så räknas det som avbokning och man får betala 100 kr per biljett, . Man får alltså INTE göra fel eller rätta till i efterhand. Det visade sig att familjemedlem och barn åker för endast 10 kr, i stället för som i min bokning som ju gav mig att 'Ungdom' skulle kosta ca 230 + ca 160 kr. Jag tänkte t ex inte ens på 'Mer info'-knappen i ena hörnet. Varför kan f'resten inte ålder stå i parentes direkt under orden 'Ungdom' respektive 'Barn'. Samt all text under 'Barn' där längst ut till höger gjorde att jag trodde att det gällde endast vid specifika tillfällen. Fortfarande känner jag att en tonåring är inte BARN, tycker jag! De kunde väl isf åtminstone stått 'barn/tonår' där längst ut till höger samt 'Barn'-rutan borde absolut ha funnits närmre till vänster!?
En annan konstig sak när jag till slut var på väg att avboka själv direkt, så visade det sig att utresan består att totalt 4 st biljetter, men hemresan endast två (fast att vi byter en gång på båda resorna). What  !? Så m a o om jag skulle avboka 'ungens' ungdomsbiljett Sthlm-Jönköping skulle det kosta 200 kr samt sedan ytterligare 100 kr för hemresan, för hemresan består av endast två biljetter. Konstigt va? Jag bokar ju hela sträckan från början. Visst, självklart förstår jag att byte kan vara nödvändigt, men ska man behöva olika biljetter för det? Blähhh!

----

(Självklart mejlade jag direkt samt ringde sedan någon dag senare)

Uppdaterat: Åhh, vad skönt jag är inte helrasande längre på SJ - bara lite. 'Barn'-biljetten kom igår, utan ombokningsavgifter på typ 300 kr totalt. Visserligen ytterligare 40 kr i fakturaavgift samt en annan vagn, men det senare ska väl gå att ordna till, väl på tåget. Lite knasigt iofs, men men. Den extra fakturaavgiften får jag väl ta, fast det hela var helt i onödan egentligen.

Varför kan inte SJ justera hemsidan enligt förslaget. Det må vara många som gör samma miss som jag t ex! Kanske de vill tjäna EXTRA MYCKET förstås. 

Kommentarer:
Postat av: Hmm

Man kanske inte ska ta allt för givet, man kanske ska läsa bokningsregler osv inna man bokar?? Och vad är 40 kronor att bråka om?

2008-02-14 @ 21:46:02
Postat av: bloggaren herself

Kul 'Hmm' att du du läser min blogg!

Men läs lite noggrannare vet jag. Jag fick alltså en extra bokningsavgift på 40 kr. Den tog jag utan att 'gråta', som jag också skrev. Det jag bråkade med SJ om var ju att jag skulle få betala Ungdomspris totalt ca 400 kr för t o r (för att jag missade 'Familjerabatten'). Lite onödigt eller hur!?

Glädjande f'resten! TACK SJ! Titta nu på deras bokningssida. T ex här: http://www.sj.se/purchase/bookchoosetravellers.form . Den ser ju helt annorlunda ut än sommaren 2007 (jmf ovan).

2008-02-19 @ 18:31:48

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits