Man kan inte arbeta sig rik

Det var väl det jag visste :-) !

http://www.e24.se/pengar24/jobb-och-karriar/omojligt-att-jobba-sig-till-rikedom-i-sverige_1846231.e24 

Tillgångarna är extremt ojämnt fördelade.

Det är även förhållandevis stora skillnader i levnadsstandard även inom medelklassen.

Stora grupper i samhället har mycket små reserver. Medelhushållet har i genomsnitt cirka 40 000 kronor i nettoförmögenhet, alltså samlade tillgångar inklusive bostad minus skulder, och ungefär lika mycket i finansiella tillgångar.
Det är ju ingenting!

1 procent av hushållen äger nästan 20 procent av den samlade förmögenhetsmassan.

En liten artikel i gårdagens DN var också bra om att folk arbetar alldeles för mycket och att fri tid kan vara mycket värdefull den också! Jag ska se om jag kan hitta den.


Kommentarer:
Postat av: siwan

hej på dig

kul med blogg :)

2010-02-21 @ 21:34:57
Postat av: Elke

Hej!

Vad är det du ska hitta, den fria tiden eller artikeln i DN??

2010-03-04 @ 19:06:38
Postat av: bloggaren herself

Det var egentligen artikeln jag tänkte på ;) .



ler



Jo, mer fri tid kan man också leta efter. Helt klart!

2010-03-04 @ 19:37:25
Postat av: nettan

Ja tid är pengar, och pengar måste vi alla ha för att leva, bo, äta och konsumera.

Men visst är det bra att värdesätta egen tid eller sk fritid. Jag tror att folk som klarar sig ekonomiskt men ej jobbar ihjäl sig och därmed har egen tid är lyckligare än dom med hög lön som kanske har viktiga uppdrag och jobbar mycket.

CARPE DIEM

Postat av: bloggaren herself

Precis! Vissa kommer att jobba ihjäl sig. Jag gillar inte Gudrun Schyman direkt, men hennes arbetspolitik tyckr jag verkar sund. I en artikel i DN för ca 10 dagar sedan tyckte hon m fl att vi bör dela på arbetstillfällena. Absolut! Det är fel att ungdomar som gått gymnasium och t o m högskola inte kan få sig ett arbete... Sedan pratas det om att gamla ska få jobba längre. Varför?

2010-04-07 @ 17:35:25

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits