Håll Sverige rent - Yäpp!

Läckert! Ja, synliggör problemet, gärna: http://www.resume.se/nyheter/2008/04/25/har-fimpas-sergels-torg/index.xml

Den 7 maj i fjol skrev jag:

Jag har länge tyckt och ansett att det är positivit om det får vara rent på gräsmattor, parkvägar, gårdar! Bl a därför har jag deltagit i 'Skräpplockardagar' 2006 och 2007, helt ideellt. Många har ifrågasatt varför jag öht bryr mig, varför jag engagerar mig, varför jag bjuder bort min egen tid.

Även overthere (N.Y.) tycker de att det ligger ngt.ting i det. Se här: http://www.skrapfrimiljo.nu/sa/node.asp?node=2143 .

- I en tryggare miljö tar människor mer hänsyn -

I Singapore har man valt att skrämma folk från att skräpa ner genom höga böter. Trots det ökar nedskräpningen där.

- Attitydförändringar kommer enklast med hjälp av information, inte med införande av BÖTER -

Med auktoritet styr man inte andra! Tvärtom det är då man möter på mothugg och trots.

Man vill ju justera beteenden inte BESTÄMMA dem. Goda råd, tips, förklaringar är så mkt enklare & framför allt billigare både på kort som lång sikt. Samt så klart att Svensson, Mohammed, Juha, Anna, Omar och Hassan har förmågan och modet att på ett enkelt och lättsamt sätt alltid reagera, göra och säga ngt vid tillfälle.

Törs du inte säga till, gör en sak själv och föregå med gott exempel. Det är inte förnedrande att:

- slå igen ett lock som står öppet på en papperskorg
- ta upp en flaska och kasta i närmaste papperskorg (som nog faktiskt finns rätt nära om man tittar!)
- säga till ett barn att det 'tappade' sitt glasspapper eller chipsfoliepåse. & kanske snällt påvisa vart närmaste papperskorg finns!


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits