Ibland e jag modig!

Många har sagt att jag var modig som sade upp mig ifrån mitt förra jobb....

Det var så najs att gå in till chefen på gamla jobbet och säga att jag inte tänkte vara kvar. Det var lite pirrigt så klart, men likväl helt rätt. (Måste f'resten tillägga att jag en månad innan min uppsägning föreslog en bra lösning på en annan arbetsordning med tanke på miljö och arbetsuppgifter. Mina förslag anammades inte, vet inte ens om de togs upp vidare till ngn ledning, ansvariga. Jag vill gärna kolla denna arb.plats om säg 1 år för att se om situationen inte är förändrad i den riktning som jag föreslog!)

Arbetslös har jag aldrig direkt varit. Bara mellan två jobb  . Aldrig plockat ut någon A-kassa. För 6-7 år sedan bestämde jag mig för att absolut inte jobba heltid. Näe, tvi vale! Dock lite pengar måste man ha förstås. Nej, jag har min filosofi: hellre arbetsfri än arbetande 'slav', som jobbar ihjäl sig. Det gäller också att ha en hel del kontakter hela tiden. Ibland har två olika chefer (uppdragsgivare) ringt och jagat mig samtidigt. Festligt, men jobbigt då att välja. Samt så himla typiskt förstås. Ibland har man inget, sedan kommer allt på en gång.

I slutet på januari började jag på mitt nuvarande halvtidsjobb. Hann knappt tänka förräns ett nytt dök upp. Men visst jag hade också sökt en hel del, under de tre veckorna jag var utan jobb. Man måste verkligen ligga i och ett tips är att ALLTID ringa och prata med arb.givare och kontaktpersoner. Inte bara sända in en ansökan. Ibland - oftast faktiskt - säger de att de inte har hunnit gå igenom alla mejl eller brev. Då gäller det att kortfattat och snabbt berätta varför man själv just är rätt person, särskilt t ex om du har viss erfarenhet. Samt erbjuda sig att komma på personlig träff.

Mitt jobb nu, så är det såååå många omständigheter som klaffade innan jag hamnade där jag är nu. Jag lovar! Det kunde lika gärna ha gått i stöpet.

Ett annat tips är att ha andra små roliga saker vid sidan om. Något extra. Man kan vara provsmakare, demo-personal, samplare, marknadsundersökare på helger i köpcentrum, med mera.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits