Bloggandet

Hur länge har du bloggat?
Nu exakt 2 år. Började efter tsunami-katastrofen. Det skrevs mkt om att backpackers använde sig av resebloggar, när de t ex reste runt i Thailand. Då undrade jag vad en blogg var för ngt.
Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga?
Jag visste inte alls vad det var. Se ovan.
Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Ingen särskild. Men man sparar & kollar naturligtvis blogglänkar till de man känner.
Hur känner du inför dina första blogginlägg när du såhär i efterhand läser dem?
En god start om inte annat.
Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Cirka 10 stycken.
Av de bloggar du läser; hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
95%. Egentligen inte dagboksbloggar. Det tycker jag är helt fel att kalla dem för! Det är sällan som en blogg är uppbyggd som en fjortis-dagbok. Utan oftast är en blogg mer tyckande. Det kan gälla bra och dåliga saker. Bloggar behöver inte heller vara egocentriska.
Nämn en bloggare (obs länka!) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om:
RakaPuckar är helt olik mig, men mkt najs & rolig att läsa.
http://www.rakapuckar.nu/site/
Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Många släktingar förstår inte nöjet eller att jag tar mig tid med saken öht. Kom igen om 5-10 år tänker jag. Jag är helt säker på att fler och fler har sin egen blogg då.
Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jo då, det får jag väl hoppas. Jag tror att de tycker att jag är lite frispråkigare i min blogg, lite tuffare s a s.
Har du hittat en gräns för hur privat du vill vara i din blogg?
Självklart. Man skriver ju aldrig ut hela namn. Dock kan man antyda.
Nämn några saker som du aldrig bloggar om och varför:
Bilder på min själv t ex eller berättelser om min sambo. Hans vardag t ex.
I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Ingen alls. Däremot är det ju klart skönt att få skriva av sig. Samt skriva ngn antydan till ngt man är jävligt förbannad över eller otroligt glad åt.
Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa dennes blogg?
Visst. Inte till 100% förstås.
Har du träffat folk IRL efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Och i så fall: Var de som du trodde att de skulle vara eller blev du förvånad?
Inte via bloggen. Men fler har börjat blogga för att de sett att jag har en blogg.
Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Ja, yngre om de inte tänker på att inte vara för privata och att inte heller lämna ut kompisar och familj.
Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar?
Nix.
Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller i andras bloggar?
Nope.
Men man har läst i andra vad det kan tjafsas hit och dit. Fast det är väl en tjusing med det också.
Hur ser bloggandets nackdelar ut för dig?
Det tar lite tid ibland. Man bör ju uppdatera regelbundet exempelvis.
Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I så fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
Visst, det lär jag göra. Det är kul. Spännande och roligt att vem som helst, var som helst i världen kan läsa just mina tankar.
Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Fler och fler kommer att blogga. Det är ett smart sätt att få reda på saker. I stället för att ringa runt och berätta för en och en så kan mina närmaste kika in när som helst och följa upp vad som har hänt mig i stort. Man behöver inte heller blogga för att påverka! MAN KAN BLOGGA FÖR ATT ROA ELLER BERÄTTA!
Avslutningsvis:
Sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Mentalt har det varit healande och roligt. Ibland har det kännts lite busigt också.

Sammanfatta kort vad ditt bloggläsandet har betytt för dig?
Roliga stunder och kännedom om vad andra tycker och tänker.

F'resten: http://computersweden.idg.se/2.139/1.73196 . Det stämmer bra mycket av det som står där, tycker jag.


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits