Skulle du kunna gå i döden för mig?

Så är temat i en av Sthlms Stadsteaters nya pjäser *ALKETIS'.

Såg den ikväll. Ett skrämmande och annorlunda drama minsann!
 
Kanske inte att rekommendera den som är ovan att gå på teater, måste jag säga. Detta är 'gammeldags' teater s a s. Skådespelarna talar inte i dialog med och mot varandra utan hela tiden till publiken. Alla vitklädda, utom Döden förstås. Per Graffman som kung Admetos var mysig att se live, förutom på tv i olika serier. Det tog ett tag innan jag kände igen honom. Han är lång minsann. Ödesgudinnorna är det fart på, mer ska jag inte säga.

Det är ett drama! Det jag gillade med pjäsen är de sidorum som de nyttjar! Som sagt, en udda typ av pjäs minsann!

Det är historien om kung Admetos som döms till döden av gudarna. Han räddas av sin hustru Alkestis, som tar hans plats i Hades dödsrike. Varför inte hans gamla pappa eller mor t ex, varför ska hans älskade mor till hans barn behöva offra sig?


.... "Unga Klara och Suzanne Osten använder sig av det över 2000-åriga dramat för att tränga in i evigt aktuella frågor om döden, kön och mod".


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits