Att inte komma ihåg

Många skyller på tidsbrist och för mycket att göra, när man glömt en sak.

Det finns bra knep att inte glömma något! En kamrat sade till mig: - Du jobbar inte heltid! Vad skulle nu detta spela för roll. F'resten gör jag det visst nu, för tillfället. Jag har t ex den här heltidsveckan, med arbetstid 8 till 17, hunnit med bentäthetsmätning på ett läkarhus, ett styrelsemöte, packat och skickat samt hämtat ett antal Tradera-paket samt ett besök hos kiropraktorn och detta utan att ta ledigt från arbetet och förlora timlön. Att inte förglömma, även tagit mig tid att blogga lite, främst städat upp och raljerat i bloggen. Samt rensat och svarat på en hel del privata mejl.

Jag missar inte min matlåda på morgonen genom att exempelvis hänga en liten tom påse vid min jacka eller väska dagen innan. Ifall något viktigt måsta handlas med hem skriver jag en liten kladdlapp och lägger vid pengarna eller kontokortet, så att åtminstone när man står i kassan så blir man påminnd. Det finns så lättsamma knep att absolut komma ihåg en sak. Du kan lägga något eller en lapp vid dina skor, som du använder, när du ska minnas att ta med något eller göra något när du går hemifrån.

Visst jag är fullt medveten om och förstår anledningen till att man lätt blir tankspridd när man har mkt omkring sig. Det är då som struktur och knep är nödvändigt. Man planerar också så klart att göra saker på vägen.

Min son får exempelvis inte glömma den nytvättade t-shirten, som nu hänger i torkskåpet, imorgon när han går till skolan. Jag sätter en liten notis på hans väska och han lär se lappen när han klär på sig ytterkläderna och kommer naturligtvis då ihåg att plocka med den rena, helt torra tröjan.

Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits