Diklofenak - Voltaren - Ipren - Ibuprofen

Åhh, vad skiljer alla dessa åt egentligen samt hur länge ska man behöva knapra och nyttja dessa?

Nu har jag precis fått en ny omgång p g a min höftesseninflammation. Först hade jag Dikolfenak, nu Voltaren. Jag har konstaterat att Voltarenen är dubbelt så dyr dock *sur* .

Sambon min säger att Voltarenen är bättre. Vi får se. Jag är den som minsann hoppas på detta nu. Jag kan knappt sitta på en stol, knappt gå några längre sträckor. Jag spyr på detta besvär, som jag haft sedan den 18 december. Jag har tvingat mig själv till jobbet, för jag trivs med det och vill av allt behålla det. Har tvingat mig till centrum för att handla och posta brev och paket. Sitter nu t ex på yttersta kanten på stolen.

Hur ska man bete sig för att snabbast bli återställd? Hur lite eller mycket ska man ändå röra sig. Kom så gärna med tips!

En sak till. Jag har självklart provat med salvor oxå. T ex Ipren muskel- och antiflammatoriska. Två läkarbesök har jag dessutom hunnit med. Även isblåsa och lite värmedyna på benet har testats.

Kommentarer:
Postat av: Micke

Usch å fy vad tokigt du verkar råkat ut för. Ava desa uppräknade är det bara Voltaren jag fått (och ätit) och det är väl lite av en "reumatikertablett" det?

Fick den ju jag för det skulle läka fortare.. trodde dom.

Men vad var det som hände egentligen? - vad är orsaken till allt detta onda?

Postat av: bloggaren herself

Antagligen en överansträngning eventuellt kombinerat med min rygg. Jag har gått på en del kiropraktiska behandlingar. Var helt stel i ryggen före jul och började behandla. Hade också ett arbete där jag gick mycket och den dagen som det smällde till som en kniv i höften, då hade jag stått nästan hela dagen. Att jag inte tänkte på det själv, att sätta mig ned emellanåt då! *stupidme* .

2006-01-15 @ 11:37:22
Postat av: Port åtta, fyra trappor.

Jag fick Diklofenak vid första muskelinflammationen i knät, den hjälpte bara lite. Din sambo har rätt angående voltaren. Voltaren fick jag när jag fick bröstmuskelinflammation, det hjälpte! Men Voltaren innehåller diklofenak vet jag, och ska vara ett läkemedel som ska dämpa inflammation och smärta. Skillnaden har jag inte förstått än.

Det enda du kan göra är att hoppas att de inkompetenta läkarna på vårdcentralen ska hjälpa till mer. Sen är det bara att knapra piller och vänta.

Ska du besöka sjukgymnasten?

2006-01-21 @ 15:21:24
URL: http://lemon.webblogg.se
Postat av: anita

Testat Zonesalva? Om inte så gör det, recepfri på apoteket.

2006-01-21 @ 20:18:10
URL: http://livetsspegel.blogspot.com
Postat av: Pillan

Först och främst tackar jag för besöket på min sida.. .. mediciner mot smärta finns det massor av.. jag har en som heter Naproxen och jag tycker är väldigt bra mot inflamatorisk värk.. men det finns nog lika många åskikter om vad som är bäst som det finna människor.. lycka till och krya på dig kram Pillan

2006-01-27 @ 20:21:38
URL: http://go.to/pernillalarssson
Postat av: Tina

Jag gick in på http://www.fass.se/ och kollade in dessa olika mediciner Voltaren och Dikolfenak av ren nyfikenhet och det var så som jag trodde och som du själv undrade och själv nämnde. Voltaren är endast dyrare än Dikolfenak, det är samma innehåll i dessa. Voltaren har funnits längs och den är dyrare då läkemedelsföretaget har lagt ner forskning osv.. för att utveckla denna medicin. De har då licens på att ensam få tillverka denna medicin under ett visst antal år. Sedan när
licensen har gått ut, så är det fritt fram för andra läkemedelsföretag att norpa receptet på hur man tillverkar dessa. De kan då av förklarliga skäl ligga lägre i pris. Det kan ju vara så att du får en speciell styrka eller tablettform som inte finns i det annat än i just Voltaren och det kan vara den enkla förklaringen till varför då fick just den.

Annars brukar ju Apotekets dator säga till och förslå det billigaste alternativet automatiskt.
Så nästa gång kan du fråga om det billigaste alternativet med samma verksamma substans i. Läkare skriver oftast av gammal vana de läkemedel de brukar skriva ut mot vissa symptom.

Apotekspersonalen har alltid koll på detta och jag har alltid fått frågan om det finns en billigare om det så endast skiljer 50 öre mellan dessa ;) .

2006-02-02 @ 16:55:32
Postat av: Åsa

Hej.
Jag äter oxå Diklofenak, Pronaxen,Panodil Forte o Tradolan vid behov.
Har även jag inflamationer i höften men det sitter
i muskelfästena. Det ända som hjälper mej är medecin,vila o lugna korta promenader.
Blir det tillräckligt illa så får jag inte promenara alls.
Så ta det lugnt, tvinga dej inte till jobbet...det komer surt efter i värsta fall som kronisk värk.
Ett tips: Voltaren gel är jättebra.
Önskar dej bättring i din höft
Kram ÅSa

2006-03-22 @ 08:49:14
URL: http://medlem.spray.se/juppan/
Postat av: björn

voltaren och diklofenak är exakt samma sak, innehåller precis samma sak och därför skulle inte jag köpa voltaren om jag var dig. anledningen till att voltaren är dyrare är att de fram till för bara nåt år sedan hade patent på innehållet, men när det patentet gick ut så kom diklofenak ut på marknaden och la sig en bra bit under i pris. förstår därför inte anledningen till att folk fortf köper voltaren

2008-01-17 @ 16:35:38
Postat av: bloggaren herself

Jag tackar för alla inlägg!

Nu har jag den senaste tiden blivit behandlad en hel del hos kiropraktor också. Det verkar hjälpa. Dyrt, men nödvändigt... Jo, även en del akupunktur har jag även fått förstås.

2008-01-17 @ 16:51:33
Postat av: Andy

Helt sant som ni säger att det är samma sak i dom och att de gör PRECIS samma sak. Jag är också helt överens med er att anledningen att voltaren tar ut/kan ta ut premium är för att den funnits längst på marknaden och är ett inkört namn.

En sak som dock ofta glöms bort när man diskuterar detta tycker jag är att när du köper den billigare varianten från "plagiat" företaget (dvs de som inte har utvecklat läkemedlet) missgynnar du de företag som satsar på att utveckla nya läkemedel.

Jag förstår dock att den enskilde konsumenten inte pallar att ta det beslutet varje gång (50 spänn vid varje inköp eller mer blir ett par hundralappar om året...) men det kan vara bra att veta.

Däremot kan man tryggt resonera att det inte finns någon kvalitetsskillnad mellan kopiorna och orginalet. En det är samma kemikalie, och renhetskrav etc är lika tuffa för kopiorna som för orginalet.

2009-10-03 @ 14:09:07
Postat av: Susann

Gillar om det du skrivit! Trevligt att se en del nyttiga saker och inte bara det generella grejerna som man kan läsa om hela tiden. ;)

Postat av: bloggaren herself

Tack Susann, för ditt positiva inlägg. Det värmer att höra!



Såg btw på tv här om kvällen att de finns fejk-medicin, som bl a tar död på folk. I tredje världen förekommer det väl mest. T ex får de in askar som ser ut som äkta medicinkartonger med logga och hologram. Men så är det helt fel och svarthandel. Hemskt!

2010-09-27 @ 16:46:04

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits