Nya ord

Det har i dagarna på tv & radio pratats mycket om nya ord i svenska språket....

Igår hörde jag på Nyheterna  ytterligare ett annorlunda ord, eller egentligen t o m ett fenomen (verksamhet): Flash mobs. En heltokig idé, men lite festlig måste jag säga.

Själv tycker jag att det är rätt roligt med nya ord som fastnar. Jag nyttjar själv ofta svengelska som exempelvis: najs och mejl eller förkortningar som oxå, suvve, OMG, WTF. Jag är helt införstådd med att inte alla förstår dessa ord, men de sistnämnda förkortningarna är endast för de som känner till och som också förstår kraften eller den 'enkla' innebörden av dem. Äsch, det här blev svårt att förklara.

Bland de 10.000 nya orden är chilla, guzz, keff, biffig, sunkig, blogg, domänförlust, sudoku, dissa, flippa ur, pierca, skatteväxla, sommarprata och överbelåna några exempel.

Vill du f´resten veta mer om 'Svenska språket' fann jag nyss intressant läsning här:
http://www.sweden.se/upload/Svenska_spr%C3%A5ket_S118a.pdf .

Ps. Ta dig oxå tid att läsa, följa Gringos skriverier. De är riktigt najs faktiskt !

Kommentarer:
Postat av: Tina

Gringo är skitbra läsning!!! Lingvistik är skojsanhoppsan :)

Postat av: Micke

Åhå.. själv är jag lite så jag håller mig kvar vid de gamla orden men visst slinker ett och annat med. Man måste ju för förklara vad det är :)

2006-04-23 @ 13:42:47
URL: http://kludd.se

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits