En sväng till sjöss på höstlovet

Hade lovat min unge en Ålandskryssning. Jag hade övertalat en granne som är farmor att hänga med på en gratistur med sitt barnbarn som är 7 år. Min unge är 11 år. Vi åkte i måndags. Tag inte 71:an från Kungsan för att komma till Londonviadukten. Bussen åkte ju runt halva söder nästan, innan den svängde av ned mot Nackahållet. Nåväl, incheckning utan problem, gick på två minuter. De frågade om barnen skulle ha nycklar. Näe, sade jag, med tanke på om de tappar bort korten på båten.

En show såg vi, som startade kl 22:30 och pågick i hela trekvart. Suvve! Det var dans- och schlagertema. Dansarna och de som sjöng var så duktiga. Ungarna fick bra plaster på golvet alldeles intill scenen. Jag lyckades finna två udda soffplatser mycket nära också, så vi 'gamlingar' slapp att stå hela tiden.

Natten var jobbig! Vi somnade alla enkelt vid tolvslaget. Plöstligt blir jag väckt av ett gallskrik och 7-åringen sitter och vråltjuter i sin överslaf. Jag frågar och säger några tröstande ord. Ingen respons. Ungen fortsätter att stortjuta. Farmodern vaknar och ser att barnbarnets täcke ligger på golvet. Upp med det och slutligen har ungen lagt sig ned utan ett ord. Jag somnar om, plöstligt ramlar något i mitt huvud. Då har min unges kudde lyckats ramla ned genom en springa vid huvudändan ovanför mig rakt på mitt huvud. Tack för det! Upp med kudden. Jag somnar om, för att straxt bli väckt av att farmodern snarkar! Jag visste inte vad jag skulle ta mig till, jag ville ju få sova!

Tisdagen var desto bättre. Var klarvaken vid sju. Van att gå upp tidigt liksom. Brukar gå upp kl 06:00. Nu var det ju vintertid, så exakt på minuten med andra ord...

Frukostbuffé vid nio. Massor med gott. Avslutades med två koppar kaffe med en skvätt grädde. Farmodern och ungarna tröttnade antagligen och gick en sväng. Då gungade det lite. Båten hade nyligen lagt ut från Mariehamn. Jag satt ju stadigt invid frukostbordet. Vi handlade lite senare och ungarna mådde tjyvens och hängde lite vid en kyldisk i Taxfree, så vi gick till hytten en stund. Straxt ville ungarna iväg och spela hockey - den där stora spelmaskinen med stor plan och man håller i handtag för att möta pucken och snabbt få iväg den. Ett snabbt spel. Lika snabbt som ungarnas tillfrisknande skulle jag vilja påstå.

Lunchbuffé tidig eftermiddag. Oj, vad jag åt. Långsamt och lite av mycket. Helt underbart! Samt ett par glas vin till detta så klart. Några Irish coffees blev det naturligtvis under resans gång  .

Hemma i Sthlm var vi vid fyratiden. På t-banan tyckte jag det var konstigt att folk läste Metro och City. Mitt i helgen tänkte jag. Undrar om de tyder på att jag oftast brukar åka på kryssningar just helger  .  

Kvällen var lång. Ovanligt att vara hemma så tidigt på eftermiddagen.

....... i januari månad planerar familjen att åka 'värstinghytt' (Commodore) - Silja - Helsingfors..... Najs! Bara att börja spara fickpengar nu då.



Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits