Björnstek i Fastnäs

Nu har jag & sonen ätit björnstek hos Tony's. Det gör man ju inte var dag, äter björnstek alltså.

Vi åt även väldigt goda fiskgratänger. Spännande utställningar fanns där också. Rekommenderas....

Sedan fick jag ge lite råd i marknadsföring. Kul! Som 08:a och arbetandes med olika samplimgar och events, så kanske jag bidrog med lite tips.

Nu har jag även vadat i Klarälven. En speciell känsla faktiskt.

Även min son blötte sig lite i det kalla vattnet. Han försökte helst kasta smörgås. Detta gick inte så bra, men desto längre ut lyckads han kasta småstenarna. Så gott som mitt i älva' prickade han!


Klarälven


TACK AI & Lilly för en gemytlig vistelse !



Kommentarer:
Postat av: Hans Turén

Hej. Läste om att du ätit björnstek. Har du tips på hur man lagar en björnsteksmiddag?
Hälsningar
Hans

2005-12-27 @ 23:37:01
Postat av: bloggaren herself

Nej du, tyvärr jag har ju inte det.

2005-12-31 @ 11:01:38
Postat av: Voff

1 ½ kg björnstek (benfri)
1 tsk salt

Marinad:
2 morötter
1 purjolök
1 liten bit rotselleri
1 gul lök
1 flaska öl ( 33 cl )
2 msk olja
2 msk rödvinsvinäger
1 msk timjan
10 enbär
10 vitpepparkorn

Sås:
Steksky
3 dl crème fraiche
salt, peppar
rönnbärsgelé

· Ansa
och skär grönsakerna i bitar och blanda alla ingredienserna till marinaden i en bunke.
· Putsa köttet
och låt det ligga i marinaden, gärna i en kraftig plastpåse, ca. 1 dygn.
· Torka av köttet och bind ev. upp det. Lägg steken på en bädd av de marinerade grönsakerna i en gryta. Salta. Ta vara på den tunna marinaden till spädning.
· Sätt in steken i 200oC, gärna med köttermometer, i nedre delen av ugnen. Späd med marinaden och ös ofta under stekningen.
· Sänk temperaturen efter ca. 1 timme till 150oC.
· Björn måste stekas igenom riktigt väl, till ca. 80oC i innertemperatur. Beräkna ca. 2 timmar. Täck med aluminiumfolie mot slutet av stektiden. När steken är klar linda in den i folie medan såsen tillagas.
· Sila stekskyn och blanda med crème fraiche. Låt puttra en stund. Smaka av med salt och peppar, och rönnbärsgelé.
· Skär upp köttet i tunna skivor och servera kokt eller pressad potatis, sås och kokta grönsaker eller ugnsglaserade rotfrukter och grönsaker.

2008-03-15 @ 15:10:55

Skriv en ny kommentar:

Namn
Kom ihåg mig?

E-post:

URL:

Kommentar:

hits